• عوامل موثر بر پذیرش دارودرمانی بیماران بستری در بخش روان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 485
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: 80 تا 90 درصد بیماران روانی به دنبال ترخیص از بیمارستان تحت دارودرمانی قرار می گیرند. عدم پذیرش دارو یک مشکل شایع بالینی و عامل اصلی در بستری شدن بیماران روانی است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین عوامل موثر بر پذیرش دارودرمانی بیماران بستری در بخش روان بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی همبستگی در سال 1380 بر روی 100 بیمار بستری در بخش روان بیمارستان های طالقانی و امام حسین انجام شد که به صورت در دسترس و مبتنی بر هدف انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل برگه اطلاعاتی و فهرست وارسی و روش گردآوری داده ها مشاهده و مصاحبه بود. داده ها با آزمون آماری تی، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.   

    یافته ها: پذیرش دارودرمانی در 77% افراد مورد مطالعه خوب، 20% نسبی و در 3% ضعیف بود. از بین عوامل فردی، شغل با p=0.02، از عوامل مربوط به بیماری، هذیان پوچی با p=0.001 و از عوامل مربوط به درمان، عارضه خواب آلودگی با p=0.03، با پذیرش دارودرمانی ارتباط معنی دار داشتند.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، بیماران بستری بی کار، دارای هذیان پوچی یا عارضه خواب آلودگی نسبت به بقیه نمونه ها پذیرش کمتری به دارو داشتند و باید به دقت از نظر پذیرش دارو کنترل شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها