• مقایسه سطح پلاسمایی پراکسیداسیون چربی، قند خون و چربی های افراد معتاد به تریاک با افراد غیرمعتاد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 571
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: امروزه مصرف مواد مخدر یکی از بزرگ ترین معضلات بسیاری از کشورهای جهان است. به علت برخی باورهای غلط در جامعه، متأسفانه توصیه به مصرف تریاک در مورد کنترل و پیشگیری بیماری های قلبی و عوامل خطر آن وجود دارد.

    هدف: مطالعه به منظور مقایسه سطح پلاسمایی پراکسیداسیون چربی، چربی خون، قندخون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله (hba1c) در دو گروه معتاد به تریاک و شاهد انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مورد-شاهدی در سال 1380 بر روی 32 مرد سیگاری به عنوان گروه شاهد و 32 مرد معتاد به تریاک به عنوان گروه مورد انجام شد. عدم اعتیاد گروه کنترل با تست نواری مرفین ادراری اثبات گردید و گروه مورد حداقل 3 سال سابقه اعتیاد به تریاک به مقدار روزانه حداقل یک گرم از طریق کشیدن داشتند. داده ها با استفاده از آزمون آماری t t t و برنامه های کامپیوتری epi6, spss تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: اختلاف آماری معنی داری در سطوح قند خون ناشتا hba1c تری گلیسرید، کلسترول تام، hdl کلسترول، ldl کلسترول و مالون دی آلدئید گروه معتاد به تریاک نسبت به گروه شاهد وجود نداشت.

    نتیجه گیری: اگرچه مصرف تریاک تأثیری بر کاهش میزان قند خون و یا سایر عوامل خطر قلبی - عروقی نداشت، ولی میزان مالون دی آلدئید را افزایش داد که خود یکی از عوامل خطر مهم بیماری های قلبی – عروقی است بنابراین توصیه مصرف تریاک در افراد دیابتی یا بیماران قلبی مردود است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها