• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 494
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: بیماری پرفشاری خون یکی از مهم ترین عوامل خطر بیماری های قلبی-عروقی، شایع ترین عامل بروز نارسایی قلبی، بیماری های عروقی مغز و عامل ایجاد نارسایی کلیه در بسیاری  از کشورهاست.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین نگرش پزشکان شهر قزوین در مورد بیماری فشارخون بالا انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی که در سال 1381 انجام شد، 80 نفر از 419 نفر پزشکان عمومی قزوین به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات مورد نظر با استفاده از پرسشنامه روا و پایای تعیین نگرش که توسط سازمان بهداشت جهانی تنظیم شده بود، جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون آماری مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: 73.7% افراد شرکت کننده در مطالعه مرد و 26.3% زن بودند. 55% در گروه سنی 30 تا 40 سال با میانگین سنی 9.7±39 سال بودند. در 46.3% افراد بیش تر از ده سال از زمان فارغ التحصیلی می گذشت. 98.8% پزشکان معتقد بودند که بیماری فشارخون بالا یک مشکل بزرگ سلامتی است و 96.3% به تاثیر پیشگیری اولیه در کاهش ابتلا اعتقاد داشتند. 38.8% فشارخون 140/90 میلی متر جیوه را به عنوان ملاک درمان در نظر داشتند. در این بررسی بین مدت زمان بعد از فارغ التحصیلی با ملاک درمان و برخورد درمانی در مورد فشارخون های کنترل نشده ارتباط معنی داری مشاهده شد (p=0.02). بین سن با توافق در مورد مفید بودن انجام آزمون های آزمایشگاهی و برخورد درمانی با فشارخون های کنترل نشده ارتباط معنی داری مشاهده شد (p=0.01). بین جنس و نگرش ارتباط معنی داری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد با گذشت زمان و فاصله گرفتن از آموزش های دانشگاهی، نگرش پزشکان نسبت به درمان فشارخون تغییر می یابد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها