• تاثیر مشاوره مراقبت پیگیر بر بستری مجدد و درد قفسه سینه مبتلایان به اختلال عروق کرونر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 509
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: درد قفسه سینه به عنوان علامت هشدار دهنده ایسکمی قلبی تلقی می شود و  عدم رعایت مراقبت در این بیماران به درد مکرر، عود و بستری شدن مجدد منجر می شود.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین تاثیر الگوی مشاوره مراقبت پیگیر بر چگونگی درد قفسه سینه و بستری شدن مجدد مبتلایان به اختلال عروق کرونر انجام شد.

    مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی که در سال 1380 در بیمارستان دکتر شریعتی تهران انجام شد، از پرسش نامه دموگرافیک، فهرست خودسنجی و کنترلی استفاده شد. این ابزارها در سه مرحله قبل، حین و بعد از پژوهش بر روی 70 بیمار به کار رفت که با روش تخصیص تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. طبق برآورد انجام شده الگوی مشاوره مراقبت پیگیر در گروه آزمون در طول شش ماه به کار گرفته شده و برای گروه شاهد روند جاری درمان و مراقبت اجرا شد.

    یافته ها: میانگین دفعات بستری قبل از مطالعه (طی شش ماه) 0.51 بود که پس از مداخله در نمونه های گروه آزمون به 0.11 تنزل یافت و در گروه شاهد این میزان قبل از مطالعه 0.57 و پس از مطالعه 0.34 بود. آزمون آماری تی مستقل نشان دهنده تفاوت معنی دار آماری بود (p<0.03). میانگین دفعات درد قفسه سینه (درد کرونری) در گروه آزمون، 5 بار در طول مطالعه و در گروه شاهد 8 بار بود، آزمون آماری تی مستقل و آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر اختلاف آماری معنی داری را بین دو گروه آزمون و شاهد از نظر دفعات درد قفسه سینه در طول مطالعه نشان داد (p<0.001).

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، به کارگیری الگوی مشاوره مراقبت پیگیر به طور چشمگیری بر روند و دفعات درد قفسه سینه و عود مجدد بیماری موثر بوده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها