• تاثیر برنامه آموزش بهداشت بر رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز در زندانیان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 554
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: امروزه زندان در تمام نقاط جهان یکی از کانون های شناخته شده تمرکز عفونت hiv است و نه تنها زندانیان در معرض عفونت hiv هستند، بلکه مخزنی برای شروع و گسترش hiv در جامعه محسوب می شوند.

    هدف: مطالعه با هدف ارزشیابی تاثیر برنامه آموزش بهداشت بر روی رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز در زندانیان زیر 25 سال قزلحصار تهران انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 50 زندانی معتاد مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه ای بود که با استفاده از آن ابتدا میزان آگاهی، نگرش و عملکرد واحدهای مورد پژوهش نسبت به بیماری ایدز مورد بررسی قرار گرفت. سپس نیازهای آموزشی مشخص و برنامه آموزشی تدوین و اجرا شد. برای بررسی میزان تاثیر مداخله آموزشی، دو ماه پس از اجرای برنامه آموزشی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد واحدهای مورد پژوهش توسط همان پرسش نامه تعیین و با اطلاعات به دست آمده از پرسش نامه اول مقایسه شد. داده ها با استفاده از آمار پارامتری و غیرپارامتری تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: 22% زندانیان مورد مطالعه در زندان تزریق مواد مخدر، 8% تماس جنسی، 38% تیغ و ماشین اصلاح مشترک و 6% خالکوبی داشتند. 82% شاهد تزریق تزریق مواد مخدر و 48% شاهد تماس جنسی بودند. بین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد افراد مورد مطالعه قبل و بعد از اجرای برنامه آموزشی، تفاوت معنی داری وجود داشت (p<0.0001).

    نتیجه گیری: برنامه آموزش بهداشت طراحی شده در ارتقای سطح آگاهی، تغییر یا ایجاد نگرش مثبت و عملکرد مناسب در افراد مورد مطالعه، موثر بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها