• اثر عصاره الکلی و آبی برگ لاواندولا استوکاس بر استافیلوکوکوس اورئوس و سایر باکتری های گرم منفی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 508
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: با مقاومت روزافزون باکتری های بیماری زا نسبت به داروهای آنتی بیوتیک، محققان در پی یافتن ترکیب ها و داروهای جدید به خصوص داروهای گیاهی به عنوان جای گزین آنتی بیوتیک های غیر موثر هستند.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین خواص ضد باکتریایی عصاره آبی و الکلی گیاه لاواندولااستوکاس بر سویه های بالینی و استاندارد باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس، سالمونلاتایفی، سودوموناس آئروژینوزا و اشرشیاکلی انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه آزمایشگاهی در سال 1379 در گروه میکروب شناسی دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شد. عصاره ها به روش تقطیر در خلاء استخراج شدند. خاصیت ضدباکتریایی عصاره ها ابتدا به روش رقت لوله ای در محیط مایع مورد بررسی قرار گرفت و حداقل غلظت مهارکننده و کشنده با استفاده از درصد غلظت های مختلف عصاره ها تعیین شد. با تهیه صفحه از غلظت های تعیین شده، در روش آنتی بیوگرام به شیوه انتشار صفحه در آگار، میانگین قطر هاله های عدم رشد روی محیط جامد با یکدیگر مقایسه شدند.

    یافته ها: غلظت های معینی از این عصاره ها دارای اثر ضد میکروبی قابل توجهی روی باکتری ها بودند. تاثیر عصاره ها با کم شدن غلظت آنها در دیسک، کم می شد. عصاره های الکلی با غلظت 20 و 30 میلی گرم به طور معنی دار اثر مهاری روی رشد باکتری های مورد آزمایش داشتند که در این میان غلظت 30 میلی گرم دارای هر دو اثر مهاری و کشندگی بود.

    نتیجه گیری: علی رغم تاثیر قابل توجه برخی از غلظت های عصاره این گیاه بر باکتری ها، برای معرفی آن به عنوان جای گزین داروهای ضد میکروبی، به مطالعه های وسیع تری نیاز است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها