• شیوع سرولوژیک توکسوپلاسما گوندیی در دختران مراجعه کننده به مرکز پزشکی جامعه نگر قزوین برای انجام آزمایش های قبل از ازوداج (1381)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 487
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: جنین زنانی که سابقه آلودگی به توکسوپلاسما نداشته باشند، در دوره بارداری در معرض خطر توکسوپلاسموز مادرزادی قرار دارد. تعیین شیوع توکسوپلاسما در خانم هایی که در آستانه ازدواج هستند تا حد زیادی نشان دهنده جمعیت در معرض خطر است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین شیوع سرولوژیک توکسوپلاسما در دختران مراجعه به آزمایشگاه برای آزمایش های پیش از ازدواج انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی در سال 1381 در مرکز پزشکی جامعه نگر قزوین انجام شد. 400 نفر از دختران در آستانه ازدواج مورد آزمایش قرار گرفتند. برای سنجش آنتی بادی igg ضدتوکسوپلاسما در سرم افراد از آزمون ایمونوفلورسانس غیرمستقیم استفاده شد. سرم های  با عیار 1:20≤ مثبت در نظر گرفته شدند.

    یافته ها: به طور کلی 34% افراد مورد بررسی از نظر igg ضدتوکسوپلاسما مثبت بودند. میانگین سنی افراد با سرولوژی مثبت از افراد منفی بیشتر بود (p<0.02). شیوع سرولوژی مثبت توکسوپلاسما بر حسب محل سکونت (شهر/روستا) اختلاف معنی دار نداشت، ولی با سطح تحصیل ارتباط منفی نشان داد (p<0.03).

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها توصیه می شود اصول پیشگیری از توکسوپلاسموز مادرزادی قبل از بارداری به مادران آموزش داده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها