• تشخیص ژانت سل گرانولومای مرکزی فک قبل از جراحی توسط آسپیراسیون با سوزن نازک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 717
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: fnab روش تشخیصی مفیدی است که از ویژگی راحتی، دقت، صحت و قابلیت برخوردار است و به طور معمول برای تشخیص تومورهای غدد بزاقی پاروتید و تیروئید استفاده می شود.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین توانایی تشخیصی fnab برای ژانت سل گرانولومای مرکزی فک انجام شد.

    مواد و روش ها: از بین بیماران مراجعه کننده به بخش جراحی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 16 بیمار با ضایعه رادیولوسنت که در تشخیص افتراقی آنها ژانت سل گرانولومای مرکزی فک (cgcg) مطرح بود، انتخاب شدند. در هر بیمار قبل از جراحی توسط سه سرنگ گیج 18 و در سه نقطه متفاوت ضایعه سوراخ و آسپیراسیون انجام و محتویات بر روی سه لام گسترش داده شد. فیکساسیون توسط پاتوفیکس انجام و جهت بررسی آسیب شناختی به بخش آسیب شناسی ارجاع داده شد.

    یافته ها: در 4 نمونه از 16 نمونه fnab علاوه بر خون ریزی، آماس، لنفوسیت ها و سلول های چند هسته ای، سلول ژانت نیز مشاهده شد. جواب هیستوپاتولوژی 3 نمونه از 4 نمونه مورد نظر پس از جراحی نیز cgcg بود. نتایج حاکی از حساسیت %100 و ویژگی fnab 75% برای ژانت سل گرانولومای مرکزی فک بود.

    نتیجه گیری: انجام صحیح و دقیق fnab در کنار یافته های بالینی و پرتوشناختی در تشخیص cgcg موثر خواهد بود. استفاده از این روش می توانند به کاهش هزینه، استرس و آسیب های جسمی بیمار منجر شده و از بذرافشانی (seeding) ضایعه جلوگیری کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها