• ارتباط استنشاق غیرمستقیم دود سیگار در مادر با وزن هنگام تولد نوزاد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 562
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: دود سیگار محیطی یکی از مهم ترین علل آلودگی هوا در محیط سربسته است که می تواند موجب بروز خطراتی بر روی جنین شود.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین دود سیگار استنشاق شده توسط مادر و وزن هنگام تولد نوزاد انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه تحلیلی در سال های 1380 تا 82 بر روی 440 خانم به تازگی زایمان کرده که در بخش زایمان مرکز آموزشی- درمانی هاجر شهرکرد مورد مصاحبه قرار گرفتند، انجام شد. متغیرهای مورد اندازه گیری شامل سن، قد، تعداد حاملگی و میزان افزایش وزن مادر در دوران بارداری، تعداد سیگار مصرفی توسط اطرافیان و وزن هنگام تولد نوزاد بود. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون های آماری تی، مجذور کای و رگرسیون چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: 161 نفر از مادران مورد مطالعه (%36.6) در معرض دود سیگار بودند. میانگین وزن نوزادان در این افراد 139 گرم کمتر از وزن نوزادان مادرانی بود که در معرض دود سیگار محیطی قرار نگرفته بودند (p<0.001). ارتباط معنی داری بین تعداد سیگار مصرفی توسط اطرافیان، افزایش وزن مادر طی بارداری، تعداد حاملگی، قد و سن مادر با وزن تولد نوزاد وجود نداشت. سطح تحصیلات مادر در دو گروه تفاوت معنی دار داشت و افرادی که تحصیلات کمتری داشتند، بیش تر در معرض استنشاق دود محیطی قرار گرفته بودند.

    نتیجه گیری: آموزش عدم مصرف سیگار در منزل به خانواده ها به ویژه همسران به عنوان جزئی از مراقبت های دوران بارداری ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها