• اثر آندوسکوپی مجاری فوقانی گوارش بر ضربان و ریتم قلب، میزان اشباع اکسیژن خون شریانی و فشارخون

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 515
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: آندوسکوپی مجاری فوقانی گوارش یکی از روش های تشخیصی است که موجب تغییر میزان درصد اشباع اکسیژن خون شریانی و اختلال های همودینامیک می شود.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین اثر آندوسکوپی بر اشباع اکسیژن خون شریانی و همودینامیک بیماران انجام شد.

    مواد و روش ها:در این مطالعه مداخله ای 53 بیمار به صورت تصادفی از بین بیمارانی که جهت آندوسکوپی مراجعه کرده بودند، انتخاب و قبل از آندوسکوپی ضربان قلب، ریتم، فشار خون و اشباع اکسیژن هموگلوبین بیماران اندازه گیری و ثبت شد. سپس متغیرهای فوق در حین آندوسکوپی (زمانی که آندوسکوپ وارد بولب شد) و بعد از آن توسط پژوهش گر اندازه گیری و مقایسه شدند.

    یافته ها: میانگین تغییرات میانگین فشار خون شریانی، فشارخون سیستولیک و ضربان قلب در حین آندوسکوپی افزایش معنی داری را نشان داد و فشارخون سیستولیک در %35.8 بیماران حین آندوسکوپی بیشتر از 140 میلی متر جیو ه و میانگین فشار خون شریانی در %26.4 بیماران به بیشتر از 110 میلی متر جیوه رسید. در حین آندوسکوپی %81.2 بیماران تغییرات ریتم داشتند که شایع ترین آنها (%69.8) تاکیکاردی سینوسی بود. %24.5 بیماران دچار هیپوکسمیا و %34 دچار آریتمی به صورت اکستراسیستول گردیدند. اشباع اکسیژن خون شریانی در حین آندوسکوپی کاهش معنی داری داشت.

    نتیجه گیری: آندوسکوپی مجاری فوقانی دارای عوارضی همچون هیپوکسمیا و تغییرات همودینامیک است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها