• وضعیت سالمندان شهر قزوین از نظر اوقات فراغت و مداخله در استفاده از توانمندی آنها (1387)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 626
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: حدود %7.26 از 1143000 نفر جمعیت استان قزوین، سن بالای 60 سال دارند و تقریباً هیچ برنامه ای برای گذراندن اوقات فراغت ندارند.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین وضعیت سالمندان شهر قزوین از نظر گذراندن اوقات فراغت و شناسایی توانمندی های انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه به صورت کمی و کیفی در سال های 1386 تا 1387 با شرکت 104 نفر سالمند و همچنین نمایندگان 18 سازمان دولتی و مردم نهاد انجام شد. انتخاب شرکت کنندگان از بین سالمندان داوطلب در سازمان ها و مراکز تجمع آنها صورت گرفت. اطلاعات از طریق پرسش نامه های ساختاری، بحث گروهی و مصاحبه جمع آوری، طبقه بندی و تحلیل گردید. یک طرح مداخله ای با همکاری 5 نفر از سالمندان داوطلب به صورت پایلوت انجام و از فرایندهای اجرای طرح به منظور مستندسازی فیلم برداری شد.

    یافته ها: اکثر سالمندان هیچ برنامه ای برای گذراندن فراغت نداشتند و از این وضعیت اظهار نارضایتی می کردند. آنها می خواستند مفید باشند و مکان هایی برای گردهمایی و انتقال مهارت خود به افراد جوان تر داشته باشند. حدود %68 آنها می خواستند که توانمندی هایشان در جامعه استفاده شود. در طرح مداخله ای پایلوت 3 مرد و 2 زن سالمند داوطلب مهارت را در آموزش 150 فرد جوان در آشپزی، باستان شناسی، نقاشی، ادبیات و یوگا به نمایش گذاشتند.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد شهرداری ها، سازمان های دولتی و مردم نهاد و رسانه ها باید به منظور بهره مندی از توانمندی های افراد سالمند جامعه برنامه هایی را داشته باشند و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها