• بررسی میزان بروز اولین تشنج بدون تب بعد از اولین تشنج تب خیز و عوامل مرتبط با آن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 405
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: شایعترین اختلال نورولوژیک کودکان، تشنج تبخیزاست. با توجه به میزان بروز متفاوت تشنج بدون تب بعد ازاولین تشنج تب خیز و عوامل مختلف موثر بر آن، این تحقیق به منظور تعیین میزان بروز اولین تشنج بدون تب بعدی و عوامل خطرزای مرتبط با آن صورت گرفت.

    روش بررسی: تحقیق به روش longitudinal بر روی کلیه کودکانی که به علت اولین حمله تشنج تبخیز از فروردین 1383 لغایت مهر 1384 بطور مستمر مراجعه و در بخش اطفال بیمارستان شهید صدوقی یزد بستری شده بودند، انجام گرفت. این کودکان حداقل15  ماه پیگیری شدند و آنالیز اطلاعات با آزمون آماری دقیق فیشر صورت گرفت.

    یافته ها: تحقیق روی 139 کودک واجد شرایط که 54.7 درصد پسر و 45.3 درصد دختر در سنین 1.21±2.03 سال بودند، انجام گرفت. نوع تب و تشنج در 67 درصد موارد ساده و در 33 درصد موارد کمپلکس بود. تشنج بدون تب بعدی در 6.5 درصد بیماران بروز کرد و زمان بروز آن 9.4±7.8 ماه بعد بود. عوامل مرتبط با بروز آن شامل تشنج تب خیز در ظرف کمتر از یک ساعت از شروع تب، تشنج تب خیز کمپلکس از نوع فوکال، تاخیر تکاملی و عود تشنج تب خیز بود.

    نتیجه گیری: در این مطالعه تشنج تب خیز فوکال از ریسک فاکتورهای بروز تشنج بدون تب بعدی بود لذا باید در تشخیص این نوع تشنج ها، دقت بیشتری به خرج داد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها