• بررسی ارتباط گروه های خونی و بیماری ایسکمیک قلبی در بیماران بستری شده در مراکز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 508
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: با توجه به شیوع بالا، روند رو به افزایش بیماری ایسکمیک قلبی (ihd)، اهمیت مطالعاتات یولوژیک بیماری ها و وجود بعضی گزارش ها مبنی بر نقش گروه های خونی در بروز بیماری ها و از جمله ihd، به منظور بررسی گروه های خونی در بیماران مبتلا به ihd و سایر عوامل خطر آنها، این تحقیق در بیماران بستری شده در بیمارستان های آموزشی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام گرفت.

    مواد و روش ها: این تحقیق توصیفی و مقطعی بر روی 1000 بیمار مبتلا به ihd انجام شد. گروه های خونی آنها، مشخص و عوامل خطر بیماری تعیین و ثبت گردید. سپس، با استفاده از گزارش های اپیدمیولوژیک موجود در رابطه با گروه های خونی مردم تهران و ایران، نقش گروه های خونی در این سه جامعه و همینطور نقش عوامل خطر با بروز ihd با آزمون مجذور کای مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

    یافته ها: 54.8% بیماران، مرد و 9.9% در سنین کمتر از 45 سال و نمای سنی بیماران 65 الی 75 سال بود. 47.2% بیماران مبتلا به ihd با گروه خونی a فاقد عوامل خطر بودند؛ در حالی که در سایر گروه های خونی، حداکثر، 22.6% افراد، فاقد عوامل خطر بودند که مربوط به گروه خونی o بود. بیمارانی که دارای عوامل خطر مختلف بودند، بیشتر در گروه خونی  (36.5%) oقرار داشتند (p<0.05). در جامعه عمومی تهران و ایران، شایعترین گروه خونی، از نوع o بود؛ ولی در بیماران مبتلا به ihd، گروه خونی a بیشتر دیده شد.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد که گروه خونی a با بروز  ihdنیز نقش داشته باشد. لازم است مطالعات تحقیقی بیشتر برای بررسی این رابطه انجام شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها