• محاسبه بار سرطان پستان در زنان استان یزد طی سال 1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 486
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: حفظ، اعاده و ارتقای عادلانه سلامت جامعه وظیفه دولت هاست. برای اتخاذ تصمیم های صحیح و هدایت درست منابع محدود بخش سلامت، نیاز به شاخصی است که زیان های ناشی از مرگ های زودهنگام به هر علت و ناشی از ناتوانی های حاصل از پیامدهای غیر کشنده بیماری را کنار هم قرار داده و بر اساس یک واحد مشترک بیان کند. شاخص daly دارای ویژگی است. سرطان پستان، شایع ترین سرطان در زنان و شایع ترین علت مرگ و میر زنان 44-40 ساله محسوب می شود و از طرفی asr آن در استان یزد بالاترین میزان در کشور است. این مطالعه در نظر دارد با محاسبه بار dalys این سرطان ضمن تعیین اهمیت این بیماری در استان، زمینه ارزیابی علمی و موثر برنامه های مبارزه با این سرطان را نیز فراهم آورد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی با استفاده از نرم افزار an modc که برای مدل سازی سرطان ها در جمعیت طراحی شده است، بار سرطان پستان مربوط به سال 1385 در استان یزد محاسبه و برآورد شد. اطلاعات لازم برای ورودی نرم افزار شامل جمعیت استان، میزان مرگ ناشی از همه علل، میزان بروز و مرگ ناشی از سرطان پستان و بقای بیماران مبتلا به آن ترتیب از سرشماری سال 1385، نظام ثبت مرگ، نظام ثبت سرطان و نظر خبرگان جمع آوری شد.

    نتایج: کل بار سرطان پستان برای زنان استان یزد، 580.6 سال برآورد شد که 461 سال آن به علت مرگ زودهنگام 119.6 ,(yll) سال آن به علت ناتوانی (yld) ناشی از سرطان پستان می باشد. بار سرطان پستان در هر هزار نفر جمعیت زنان یزدی 1.22 ,(dalys/1000) سال می باشد. پیک سنی بار سرطان پستان در گروه سنی 69-45 سال بود.

    نتیجه گیری: بالاتر بودن بار سرطان پستان در استان یزد نسبت به کشور با توجه به میزان بالاتر asr آن در استان قابل توجیه است. به نظر می رسد سرطان پستان از اولویت های نظام سلامت استان است، ولی قضاوت قطعی مستلزم محاسبه بار سایر سرطان ها، بیماری ها و آسیب ها در سطح استان و رتبه بندی آنها می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها