• بررسی اثر تزریق زهر کژدم سیاه androctonus crassicauda بر تظاهرات بالینی در رت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 526
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: کژدم سیاه androctonus crassicauda یکی از کژدم های خطرناک دنیا و ایران می باشد. این کژدم در مناطق گرمسیر کشور عامل گزش تعداد زیادی از افراد است که پی آمد آن عوارض خطرناک و طولانی و گاهی مرگ می باشد. با توجه به این که مطالعه اثرات زهر این کژدم در حیوانات آزمایشگاهی می تواند، مکانیسم عمل زهر را روشن نموده و کمک زیادی به درمان کژد مزدگی نماید بدین منظور این مطالعه بر زهر کژدم گادیم در تظاهرات بالینی رت پرداخته است.

    مواد و روش ها: پژوهشی به روش تجربی بر روی 82 رت از یک نژاد و سن تقریبی 3-2 ماهه و وزن 250-200 گرم صورت پذیرفت. رت ها به طور تصادفی به دو گروه شاهد 40 سر و تجربی 42 سر تقسیم گردیدند. به گروه شاهد 0.1 سی سی سرم فیزیولوژی و گروه مورد 0.1 سی سی سرم فیزیولوژی که حاوی 1 لاندا زهر تازه کژدم سیاه بود تزریق گردید. قبل از مرگ تظاهرات بالینی و فراوانی مرگ مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.

    نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که تزریق زهر کژدم سیاه در رت موجب بروز 66 درصد فلج، 81 درصد پالس های غیرعادی، 55 درصد انقباض عضلانی خود به خودی، 78.5 درصد خروج کف از بینی، 40.5 درصد ترشح بزاق دهانی، 71.5 درصد خونریزی از چشم، 52.5 درصد خونریزی از بینی، 88 درصد مرگ و میر شده است. آزمون آماری fisher exact بروز تمامی تظاهرات بالینی فوق را در گروه مورد و مقایسه آن با گروه شاهد معنی دار نشان داد.

    نتیجه گیری: زهر کژدم سیاه در بروز تظاهرات بالینی وخیم رت، نقش دارد. بررسی تظاهرات بالینی در حیوانات دیگر آزمایشگاهی مختلف موجب شناخت اثرات این زهر در انسان و در نتیجه درمان مناسب تر مصدومین می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها