• بهینه سازی بیان ژن و تخلیص پروتئین نوترکیب ltb باکتری اشرشیاکلی انتروتوکسیژنیک و تولید آنتی بادی علیه آن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 622
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: 70-30% موارد اسهال ناشی از عفونت های باکتریایی است. شایع ترین باکتری به دست آمده، اشرشیاکلی انتروکسیژنیک یا etec است. امکان به وجود آمدن ایمنی حفاظتی علیه این بیماری وجود دارد و طراحی واکسن آن از اهداف سازمان جهانی بهداشت است. بیشتر سویه های این باکتری، مولد توکسین حساس به حرارت هستند. لذا زیرواحد b توکسین حساس به حرارت، برای تولید واکسن مطرح است. هدف مطالعه حاضر، بهینه سازی بیان ژن زیرواحد b توکسین حساس به حرارت به منظور بررسی ایمنی زایی بود.

    مواد و روش ها: بهینه سازی بیان ژن زیرواحد b توکسین حساس به حرارت در مورد متغیرهای زمان، دما و غلظت iptg انجام شد. پس از بیان، پروتئین موردنظر از طریق ستون تمایلی نیکل تخلیص شد. برای تولید آنتی بادی، پروتئین زیرواحد b توکسین حساس به حرارت به صورت زیرجلدی در چهار نوبت به همراه ادجوان به موش ها تزریق شد. در فواصل تزریقات و پس از آخرین تزریق، از موش ها خونگیری به عمل آمد و واکنش الایزا انجام شد.

    یافته ها: پس از بهینه سازی بیان، بهترین بیان پروتئین در زمان 3 ساعت، دمای 37 درجه سانتی گراد و غلظت 1 میلی مولار iptg صورت گرفت. با استفاده از ستون نیکل، پروتئین با خلوص بیش از 95% تخلیص شد. واکنش الایزا نیز نشان دهنده تولید بالای آنتی بادی علیه این پروتئین در موش ها بود.

    نتیجه گیری: پروتئین زیرواحد b توکسین حساس به حرارت می تواند به عنوان مولکول ایمونوژن، یکی از اجزای مهم در تولید واکسن علیه etec باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها