• مقایسه آثار محافظتی هگزامتیلن تترآمین و n-استیل-سیستئین بر عوارض پاتولوژیک سولفور موستارد در سلول های فیبروبلاست پوست انسانی رده hf2ff با استفاده از میکروسکوپ الکترونی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 558
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: در این مطالعه، اثر حفاظتی هگزامتیلن تترآمین n, (hmt)- استیل- سیستئین (nac) در مقابل سولفور موستارد (hd) در سلول های فیبروبلاست پوست انسانی رده  hf2ff مقایسه شد.

    مواد و روش ها: اثر (180 μm) hd و اثر پیش درمانی یا درمان همزمان با (0.1 mm) nac, (15 μm) hmt  بر مرگ سلولی و اندامک های سلولی با میکروسکوپ الکترونی مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها:  hmt از بیش از nac, 38% از حدود 33% مرگ سلولی ناشی از hd جلوگیری نمود. طبق مشاهدات میکروسکوپ الکترونی، hd سبب تخریب غشای سلول و اندامک ها (میتوکندری، لیزوزوم و غیره) و علایم نکروز سلولی شد. hmt سبب افزایش سلول های نرمال با لیزوزوم سالم شد، ولی شبکه آندوپلاسمی و گلژی نسبتا واکوئله شدند و بعضی میتوکندری ها کاملا استروما را از دست دادند. در گروه nac، میتوکندری ها متراکم شدند، سیتوپلاسم نرمال نبود و هسته علایم واکوئله شدن داشت، ولی تخریب نسبت به کنترل کمتر بود و اندامک های سلولی نیز نظیر دستگاه گلژی و لیزوزوم سالم مانده بودند.

    نتیجه گیری: hd بلافاصله پس از تماس اثرات مخرب را اعمال می کند و پیش درمانی موثرترین راه مقابله است. مصرف hmt یا  nacقویا از مرگ و نیز تغییرات اندامک های سلولی جلوگیری می نمایند. اثر محافظتی hmt در پیشگیری از مرگ سلولی ناشی از hd بیشتر از nac است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها