• مقایسه آرتروپلاستی کامل زانو با دو روش ساب واستوس و پاراپاتلار میانی در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 608
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: بهترین روش جراحی آرتروپلاستی زانو هنوز مورد بحث است. این مطالعه به منظور بررسی و مقایسه نتایج بالینی جراحی آرتروپلاستی کامل زانو (tka) به دو روش سابواستوس و مدیال پاراپاتلار انجام شد.

    مواد و روش ها: 40 بیمار مبتلا به استئوآرتریت زانو، به صورت تخصیص تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. برای 20 بیمار جراحی به روش پاراپاتلار میانی (روش کلاسیک) و برای 20 بیمار به روش سابواستوس انجام شد. میزان محدوده حرکت، توانایی کشش مفصل از 30 درجه انعطاف، توانایی حرکت و قدم زدن با تحمل وزن و درد با استفاده از مقیاس بصری آنالوگ قبل از جراحی، بلافاصله پس از جراحی، در هفته های دوم و سوم و اولین ویزیت بعد از ترخیص (ماه اول بعد از جراحی)، سه ماه، شش ماه و یک سال پس از جراحی انجام شد.

    یافته ها: تفاوت آماری معنی داری در میزان محدوده حرکت بیماران بین دو گروه (7.5±108.7 درجه در روش کلاسیک و 26.6±122.6 درجه در روش سابواستوس) در یک سال بعد از جراحی گزارش شد (p=0.003). میزان درد بیماران (0.8±1.4 در روش کلاسیک و 0.5±0.2 در روش سابواستوس) یک سال بعد از جراحی در دو گروه تفاوت معنی دار آماری داشت (p<0.001). میانگین توانایی کشش مفصلی از 30 درجه انعطاف بعد از عمل جراحی در گروه سابواستوس صفر درجه (کشش کامل) و در گروه کلاسیک 2.8±3.5 درجه بود(p<0.001).  

    نتیجه گیری: روش سابواستوس امکان استفاده سریعتر از مفصل زانو را فراهم می کند و روش غیرمتهاجم تری نسبت به روش کلاسیک است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها