• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 541
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: سرطان در زمان حاملگی پدیده نادری است که با پیش آگهی بد همراه بوده و شرایط بسیار سختی را بر بیمار، خانواده و همچنین پزشکان معالج تحمیل می نماید. این مطالعه با هدف شناخت ویژگی های زنان حامله مبتلا به سرطان بخش هماتولوژی بیمارستان امام خمینی ارومیه انجام شد.

    روش ها: این مطالعه طی 10 سال از 1377 لغایت 1387 انجام شد. خصوصیات و شرایط بالینی و پیش آگهی 12 زن حامله که همزمان با حاملگی دچار بدخیمی بودند از نظر خصوصیات دموگرافیک، داده های مربوط به حاملگی و پیامد آن، نوع سرطان، مرحله بالینی سرطان، نحوه درمان، پیش آگهی و سرانجام بیماران مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها: در میان بیماران 6 مورد سرطان تخمدان، 2 مورد سرطان آندومتر، 1 مورد سرطان دهانه رحم، 1 مورد سرطان ریه، 1 مورد بیماری هوچکین، 1 مورد نوروبلاستوم و 1 مورد لیپوسارکوم تشخیص داده شد. در یکی از زنان حامله، همزمان سرطان تخمدان و آندومتر کشف شد. 8 مورد از زایمان ها منجر به تولد نوزاد سالم شد. در 2 مورد سقط و در 2 مورد مرگ داخل رحمی اتفاق افتاد. بقای کلی بیماران در 36 ماه 41.6% و در 48 ماه 25% بود؛ یعنی پس از 48 ماه فقط 3 نفر از بیماران زنده بودند.

    نتیجه گیری: با وجود نادر بودن شرایط بدخیم در زنان حامله، همواره باید به فکر تشخیص بدخیمی بود چرا که با به تاخیر افتادن تشخیص، پیش آگهی بسیار بد شده و درمان بیماران مشکل می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها