• مقایسه بیهوشى اپى دورال و اسپاینال در زایمان واژینال از نظر عوراض، نتایج و قدرت دردزدایى

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 413
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: معرفى درد بعنوان پنجمین علامت حیاتى از طرف کمیته مشترک ارزیابى ارگان هاى بهداشتى اهمیت انتخاب بهترین روش دردزدایى براى یکى از شدیدترین دردهایى که یک زن در طول عمر خود تجربه مى کند یعنى درد زایمان را نشان مى دهد. در این مطالعه ما بر آن شدیم تا عوارض، نتایج و قدرت دردزدایى بیهوشى اپى دورال و اسپاینال را براى زایمان طبیعى بررسى کنیم.

    مواد و روش ها: در یک کارآزمایى بالینى 75 کاندید سالم زایمان واژینال که زایمان اول خود را تجربه مى کردند بصورت متوالى انتخاب شدند. مادران به 3 گروه مساوى بیهوشى اپى دورال، اسپاینال و کنترل تقسیم شدند. براى اندازه گیرى درد، ارام بخشى و بلوک حرکتى اندام تحتانى به ترتیب از modified bromage scale (mbs), ramsay scale, visual analogue scale (vas) استفاده شد. تهوع، استفراغ، خارش، افت فشارخون، احتباس ادرار، سردرد و کمردرد، نیاز به سزارین یا استفاده از ابزار و طول مدت فاز فعال و ثانوى زایمان ثبت شد.

    یافته ها: بیهوشى اپى دورال و اسپاینال از نظر قدرت دردزدایى و بی حسى مشابه هم بودند. احتمال عوارض نیز بین گروه ها تفاوتى نشان نداد مگر مقدار بالاتر خارش در بیهوشى اسپاینال (p<0.001). بر خلاف فاز فعال زایمان فاز ثانوى زایمان در بیهوشى اپى دورال در مقایسه دو گروه دیگر طولانى تر بود (p=0.009).

    نتیجه گیرى: بیهوشى اسپاینال قدرت دردزدایى و بی حسى قابل مقایسه اى با بیهوشى اپى دورال نشان داد بدون این که فاز ثانوى زایمان را افزایش دهد یا نیاز به استفاده از ابزار را افزایش دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها