• بررسی تاثیر بازآموزی دوره احیاء قلبی ریوی پایه بر میزان آگاهی و مهارت پرستاران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 449
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: توانایی پاسخ گویی سریع و موثر در زمان ایست قلبی برای پرستاران ضروری است و این امر میسر نمی شود مگر این که آنها در زمینه احیاء قلبی ریوی اورژانس مهارت کافی را کسب کنند. لذا این پژوهش به منظور تعیین تاثیر بازآموزی احیاء قلبی ریوی پایه (cpr) بر میزان کسب و تثبیت آگاهی و مهارت پرستاران انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه به روش نیمه تجربی انجام شد. سنجش آگاهی cpr توسط پرسشنامه ای با سوالات چندگزینه ای (multiple choice question) mcq-test  معتبر و مهارت های سایکوموتور بوسیله چک لیست استاندارد مشاهده ای با مشاهده عملکرد cpr روی مانکن در سه مرحله (قبل از بازآموزی، بلافاصله بعد از بازآموزی و ده هفته بعد از بازآموزی) اندازه گیری شد.

    یافته ها: نتایج بیانگر کسب آگاهی و مهارت پرستاران به دنبال 4 ساعت برنامه آموزش بود [میانگین (انحراف معیار) نمرات آگاهی و مهارت در مرحله بلافاصله بعد از بازآموزی، به ترتیب (1.74)17.96 و (2.17)24.41] و زوال آگاهی و مهارت ده هفته بعد از بازآموزی، به ترتیب (2.51)16.12 و (4.12) 21.46]. به هر حال میانگین نمرات نسبت به قبل از آموزش [میانگین (انحراف معیار) نمرات آگاهی و مهارت در مرحله قبل از بازآموزی، به ترتیب (2.97)10.95 و (4.74)4.86] افزایش داشت (p=0.00) که این نتایج به روشنی حفظ موثر آگاهی و مهارت cpr را نشان داد.

    نتیجه گیری: یافته های این مطالعه دلیل قوی برای حمایت از نقش مهم آموزش cpr (cardio pulmonary resuscitation) به منظور ارتقاء صلاحیت و امدادرسانی مطمئن در احیاء قلبی ریوی پایه بویژه در حوادث اورژانس قلبی تنفسی است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها