• بررسى اثر درمانى داروى کلشى سین در آسیب دیررس ریوى ناشى از گاز خردل در مدل حیوانى

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 304
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: در میان عوارض دیررس مصدومین گاز خردل (sm)، مشکلات ریوى من جمله برونشیت مزمن و فیبروز ریوى مهمترین علت ناتوانى بلندمدت در بیماران مى باشد. کلشى سین داراى اثرات ضد التهابى بوده و در فیبروز ریوى ناشى از سایر علل کاربرد داشته است. بر این اساس و با توجه به نقش استرس اکسیداتیو در پاتوژنز برونشیت مزمن و فیبروز ریوى، در این مطالعه به بررسى اثر درمانى کلشى سین در عوارض دیررس sm و نقش استرس اکسیداتیو در مکانیسم اثر آن در مدل حیوانى پرداختیم.

    مواد و روش ها: یک ماه پس از مواجهه موش هاى سورى نر با sm، یک گروه شش تایى به عنوان گروه مداخله و یک گروه 6 تایى به عنوان شاهد مثبت انتخاب شد. پس از کشتن و نمونه گیرى از موش ها، شاخص هاى التهاب و فیبروز ریوى و استرس اکسیداتیو در گروه مداخله با گروه شاهد مثبت مقایسه شد.

    یافته ها: نتایج حاصل نشان دهنده کاهش درصد فضاى آلوئولى ریه و ویتامین c و کاتالاز سرمى و افزایش ارتشاح لنفوسیت ها و هیدروکسى پرولین بافتى و افزایش مقدار h2o2 سرمى در گروه شاهد مثبت در مقایسه با شاهد منفى بود. در گروه مداخله افزایش ویتامین c و کاتالاز سرمى و کاهش هیدروکسى پرولین بافتى و h2o2 سرمى نسبت به گروه شاهد مثبت مشاهده گردید. علاوه بر این در سایر موارد تفاوت معنادارى بدست نیامد.

    نتیجه گیرى: کلشى سین به واسطه کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو ناشى از گاز خردل مى تواند در کاهش عوارض دیررس ریوى گاز خردل موثر باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها