• بررسی میزان آلودگی باکتریایی بستنی های سنتی شهرستان گناباد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/27
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/27
    • تعداد بازدید: 458
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بستنی یک فرآورده لبنی مغذی است و بدلیل ارزش غذایی بالا، ph نزدیک خنثی و قابلیت نگهداری طولانی مدت، محیط مناسبی برای رشد میکروارگانی سم ها می باشد. آلودگی این فرآورده به میکروارگانیسم های پاتوژن می تواند باعث مسمومیت ها و عفونتهای غذایی شده و سلامت انسان را به خطر اندازد. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی کیفیت بهداشتی بستنی های سنتی مصرفی از نظر آلودگی باکتریایی انجام گردید.

    روش تحقیق: در این مطالعه مقطعی-کاربردی، تعداد 100 نمونه بستنی سنتی از مراکز تولید و توزیع این فرآورده به روش تصادفی ساده انتخاب و به منظور بررسی میزان آلودگی باکتریایی بر طبق استانداردهای ملی ایران مورد آزمایش قرار گر فتند و اطلاعات جمع آوری شده توسط آزمون t بوسیله نرم افزار spss بر حسب سال و فصل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: 26% نمونه ها دارای آلودگی بیش از حد مجاز %75, (>5×104cfu.gr) نمونه ها آلوده به باکتریهای خانواده انتروباکتریاسه به میزان بیشتر از حد مجاز (>10cfu.gr) بودند. استافیلوکوکوس آرئوس از 4% و اشرشیاکلی از 32% نمونه ها جدا گردیدند و تمامی نمونه ها از نظر سالمونلا منفی بودند.

    نتیجه گیری: جهت جلوگیری از و قوع مسمومیتهای ناشی از مصرف این بستنی ها، رعایت بهداشت فردی و کنترل بهداشتی مراکز تهیه و توزیع الزامی می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها