• تأثیر ماتریکس های برون سلولی لامینین و ژلاتین بر کشت کوتاه مدت سلول های بنیادی اسپرماتوگونی نوزاد موش

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/03
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/03
    • تعداد بازدید: 459
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: مقایسه اثر ماتریکس های برون سلولی لامینین و ژلاتین بر کشت کوتاه مدت سلولهای بنیادی اسپرماتوگونی نوزاد موش

    مواد و روش ها: سوسپانسیون حاوی سلول های بنیادی اسپرماتوگونی (sscs) از بیضه موش 6 روزه جدا شده و در ظروف کشت پوشیده با لامینین و ژلاتین که از قبل آماده شده بود، به طور جداگانه در حضور فاکتورهای رشد basic fibroblastic growth factor) bfgf, (epidermal growth factor) egf, (neuroterophic factor glial derived) gdnf به مدت نه روز کشت شد. تعداد کلونی های ssc تشکیل شده و مساحت آن ها در روزهای پنجم ،هفتم و نهم در هر گروه اندازه گیری شد، همچنین در روز نهم پس از کشت از رنگ آمیزی ایمونوفلورسنت برای بررسی کیفی بیان نشانگرهای α6-integrin  β1-integrin,در هر دو گروه استفاده شد و درصد بیان نشانگرهای فوق با استفاده از آزمون فلوسایتومتری مقایسه شد.

    یافته ها: رنگ آمیزی ایمونوفلورسنت نشان داد که کلونی ها متشکل از sscs و برای نشانگرهای α6-integrin  β1-integrin,مثبت بود. تعداد کلونی های ایجادشده روی ظروف کشت پوشیده با لامینین به طور معنی داری نسبت به ظروف کشت پوشیده با ژلاتین بیشتر بود، در حالی که مساحت کلونی ها در گروه لامینین کاهش معنی داری نسبت به گروه ژلاتین داشت. بر اساس نتایج فلوسایتومتری درصد سلول های بیان کننده این ژن ها طی کشت در دو گروه تفاوت معنی داری نداشتند.

    نتیجه گیری: استفاده از ماتریکس برون سلولی لامینین در کشت سلول های اسپرماتوگونی نوزاد موش به صورت معنی داری موجب افزایش تعداد کلونی های ssc و در عین حال کاهش مساحت آن ها می شود (p≤0.05).

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها