• اثر تجویز ژل فنی توئین 1% در بهبود پارامترهای پریودنتال در بیماران مبتلا به پریودنتیت مزمن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 477
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: فنی توئین ابتدا برای درمان بیماران صرعی توصیه شد، ولی با توجه به اثرات مثبت آن در افزایش سرعت ترمیم زخم ها، استفاده از آن در درمان بیماری های پریودنتال نیز مورد توجه قرار گرفت. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر تجویز ژل فنی توئین 1% در بهبود پارامترهای پریودنتال در بیماران مبتلا به پریودنتیت مزمن انجام شد.

    روش بررسی: در یک کارآزمایی بالینی، 18 بیمار مبتلا به پریودنتیت مزمن با عمق پاکت 4-5 میلی متر که سابقه ابتلا به بیماری های سیستمیک نداشته و حداقل دارای دو دندان قرنیه بودند انتخاب و درمان استاندارد جرم گیری و تسطیح ریشه برای کلیه دندان ها انجام شد. به صورت تصادفی، یک ناحیه از دهان جهت تزریق موضعی ژل فنی توئین و ناحیه متقارن به عنوان شاهد انتخاب شده و متغیرهای عمق پاکت و میزان چسبندگی بافت همبند در هفته های پایه، دو، چهار و هشت اندازه گیری و داده ها با آزمون t زوجی و repeated measures anova با در نظر گرفتن مقادیر عمق پاکت و میزان چسبندگی بافت همبند در زمان پایه به عنوان covariate تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: بعد از حذف اثر متغیرهای عمق پاکت و میزان چسبندگی بافت همبند در زمان پایه، کاهش معنی دار آماری در میانگین عمق پاکت (با (p<0.05 و افزایش معنی دار آماری در میانگین میزان چسبندگی بافت همبند (با (p<0.001 در طول مطالعه دیده شد. نواحی مورد و شاهد نیز از نظر میانگین عمق پاکت و میزان چسبندگی بافت همبند اختلاف معنی دار آماری داشتند. p<0.001) در هر دو حالت)

    نتیجه گیری: استفاده موضعی از ژل فنی توئین پس از جرم گیری، تسطیح ریشه و پالیش می تواند در بهبود نسبی چسبندگی بافت همبند و کاهش پاکت نقش موثری داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها