• بررسی آزمایشگاهی اثر هیپوکلریت سدیم و نوع باندینگ بر استحکام باند برشی کامپوزیت به عاج دندان گاو

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 483
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یافته های جدید در ارتباط با مکانیسم چسبندگی به عاج بیانگر افزایش پایداری باند در صورت برداشت کلاژن از سطح عاج می باشند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برداشت کلاژن بر روی استحکام باند سه سیستم باند عاجی یک جزیی با توجه به تفاوتهای ساختاری آنها انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه به روش تجربی و با تکنیک مشاهده ای بر روی صد دندان قدامی سالم گاو انجام گرفت. در سطوح باکال دندانها، سطح صافی از عاج ایجاد شد، سپس نمونه ها براساس روش آماده سازی عاج و نوع باندینگ به چهار گروه اصلی تقسیم شدند:

    a: کاربرد سه سیستم ادهزیو مختلف (p&b nt, sb, plp) بدون درمان عاج با هیپوکلریت سدیم.

    گروه کنترل b: کاربرد سیستم ادهزیو p&b nt با درمان عاج با هیپوکلریت سدیم به مدت یک دقیقه قبل، بعد و بدون اچینگ.

    :c کاربرد سیستم ادهزیو sb با درمان عاج با هیپوکلریت سدیم به مدت یک دقیقه قبل، بعد و بدون اچینگ.

    :d کاربرد سیستم ادهزیو plp با درمان عاج با هیپوکلریت سدیم مدت یک دقیقه قبل از کاربرد سیستم باند. پس از آن استوانه کامپوزیتی به قطر دو میلی متر و ارتفاع سه میلی متر به کار رفت. در مرحله بعد یک هفته در آب مقطر با دمای اتاق نمونه ها تحت پانصد سیکل حرارتی نگهداری شدند و سپس در حمام آب بین 5-55 درجه سانتی گراد قرار گرفتند. استحکام باند برشی نمونه ها به وسیله دستگاه تست مکانیکی zwick و با سرعت 0.5 میلی متر در دقیقه اندازه گیری گردید. داده ها به وسیله آزمونهای dunnet t3, tukey hsd, anova two way مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

    یافته ها: نوع باندینگ، روش آماده سازی عاج و اثر متقابل این دو عامل در کنار هم، بر میزان استحکام باند برشی تاثیر دارند و این تاثیر از نظر آماری معنی دار است (p.v<0.05). میانگین استحکام باند برشی بر حسب نوع باندینگ در دو گروه p&b nt, plp با یکدیگر یکسان نیست و در گروهplp  بیشتر است 12.77±1.51, 17.41±2.96) مگاپاسکال). در گروه p&b nt بین میانگین استحکام باند برشی (بجز بین دو گروه (control-h1 در تمام مقایسه های دو به دو در روشهای مختلف آماده سازی عاج اختلاف معنی داری وجود دارد (p.v<0.05). در گروه sb بین میانگین استحکام باند برشی (بجز بین دو گروه 1control–h و همچنین بین گروههای (h2-h1 در تمام مقایسه های دو به دو در روشهای مختلف آماده سازی عاج اختلاف معنی داری وجود دارد (p.v<0.05). در گروه plp بین میانگین استحکام باند برشی در دو گروه control-h1 تفاوت معنی داری وجود دارد (p.v<0.05).

    نتیجه گیری: برداشت کلاژن سطح عاج با هیپوکلوریت سدیم موجب کاهش معنی دار استحکام باند برشی سیستم های با پایه الکل، آب و استون گردید به استثنای کاربرد هیپوکلریت قبل از اچینگ در سیستم های استونی که استحکام باند تغییری نکرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها