• بررسی آلودگی باکتریایی چهار ماده پرمصرف در دندانپزشکی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 552
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یکی از مواردی که می تواند امکان انتقال عفونت به بیماران، دندانپزشکان و پرسنل شاغل در مطب را ایجاد نماید، آلودگی وسایل و ابزاری است که با آن خدمات دندانپزشکی ارائه می گردد. هدف از این مطالعه بررسی آلودگی باکتریایی چهار ماده مصرفی دندانپزشکی است.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی مواد تهیه شده به صورت کور بدون ایجاد آلودگی در آزمایشگاه میکروب شناسی مورد آزمایش قرار گرفت. از محیط تیوگلیکولات سدیم (جهت باکتری های بی هوازی) و تریپتی کیس سوی براث (جهت باکتری های هوازی) در دمای 35 درجه سانتی گراد استفاده شد. کلیه محیطها روزانه جهت مشاهده کدورت ناشی از رشد بررسی می شدند. برای شناسایی باکتری ها از آزمایشات میکروسکپیک و کشت استفاده شد.

    یافته ها: پودرهای پامیس آلودگی به استافیلوکوک کوآگولاز منفی، انتروکوکوس فکالیس و گونه هایی از باسیل و دیفتروئید نشان داد. برخی از خمیرهای پروفیلاکسی به دیفتروئید و استافیلوکوک کو آگولاز منفی و میکرو کوکوس روزئوس آلودگی داشتند. وج های چوبی مورد بررسی فقط یک مورد تجاری آلودگی به استافیلوکوک، دیفتروئید و باسیل داشت. پودرهای زینک اکساید آلودگی نداشتند. آلودگی به میکروب های بی هوازی مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: در برخی نمونه های بررسی شده آلودگی باکتریال دیده شد، که البته در شرایط عادی بیماری زا نیستند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها