• مقایسه آزمایشگاهی مقاومت به سایش دو نوع کامپوزیت در ترمیمهای cl i با و بدون استفاده از ایندکس اکلوزال

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 818
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سایش از خصوصیات ذاتی کامپوزیت ها می باشد که ممکن است منجر به از دست رفتن ترمیم شود. پرداخت ترمیمهای کامپوزیتی یکی از علل افزایش سایش این ترمیمها به شمار می رود. با استفاده از ایندکس اکلوزلی علاوه بر بازسازی آناتومی سطح اکلوزال با صرف زمان کمتر، می توان از پرداخت سطح اکلوزال اجتناب کرد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر ایندکس اکلوزالی بر مقدار سایش ترمیمهای کامپوزیتی بررسی شده و سایش دو کامپوزیت تتریک سرام و ایده آل ماکو با یکدیگر مقایسه می شوند.

    روش بررسی: در این مطالعه آزمایشگاهی از چهل عدد دندان سالم پرمولر استفاده شد که به چهار گروه تقسیم شدند. برای دو گروه ایندکس اکلوزالی توسط آکریل شفاف تهیه گردید. پس از تهیه حفره cl i روی تمام نمونه ها، دو گروه با ایندکس و دو گروه بدون ایندکس با کامپوزیت های ذکر شده ترمیم شد، سپس از نمونه ها قالب گیری گردید و کست گچی تهیه شد. پس از بارگذاری در دستگاه دهان مصنوعی و ایجاد سایش توسط دستگاه با مسواک، مجددا کست گچی تهیه شد. مقاطع تهیه شده از دو کست (قبل از سایش و بعد از سایش) توسط پروجکت پروفیلومتر با یکدیگر مقایسه شدند و میزان اختلاف دو سطح تحت بررسی آماری قرار گرفت. آنالیز داده ها توسط آنالیز واریانس دوعاملی و با سطح اطمینان 95% بررسی گردید.

    یافته ها: بین میزان سایش هشت ماهه ترمیمهای انجام شده با استفاده از دو نوع رزین کامپوزیت ایده آل ماکو و تتریک سرام تفاوت معنی داری وجود نداشت (p=0.8). یافته های این مطالعه مشخص ساخت که استفاده از ایندکس اکلوزال در ترمیم با دو نوع رزین کامپوزیت استفاده شده، تاثیر معنی داری بر میزان سایش داشت. (p=0.03)

    نتیجه گیری: استفاده از ایندکس اکلوزالی در ترمیمهای کامپوزیت خلفی باعث کاهش سایش این ترمیمها نمی شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها