• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 570
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سفالومتری از شاخه های علمی آنتروپومتری است. با توجه به اهمیت شاخص های آنتروپومتریک و کاربرد آن در جراحی پلاستیک، پزشکی قانونی، آناتومی و ارتودنسی، این مطالعه به منظور تعیین انواع شکل صورت پسران جوان در گروه های قومی شهرستان گرگان انجام شد.

    روش تحقیق: این مطالعه توصیفی-تحلیلی به صورت مقطعی روی 398 نفر پسر 17-20 ساله در دو گروه قومی فارس بومی و ترکمن که از نظر بالینی سالم بودند، به روش سفالومتری انجام شد. در این بررسی طول و عرض صورت توسط سفالومتر مدرج میلیمتر مارتین سالر، با دقت 0.5 میلیمتر و خط کش t اندازه گیری شد و به کمک این ابعاد، شاخص پروسوپیک به دست آمد و بر اساس این شاخص شکل صورت به پنج گروه بین المللی طبقه بندی شد؛ سپس فراوانی و درصد طبقات شکل صورت در دو گروه قومی مورد مقایسه قرار گرفت. در بررسی رابطه شاخص های ریخت شناسی با گروه قومی از آزمون کای اسکوئر و به منظور مقایسه میانگین اندازه های آنتروپومتریک از آزمون تی در سطح اطمینان (α=0.05) 95% استفاده گردید.

    یافته ها: شکل غالب صورت در گروه قوی فارس بومی از نوع مزوپروسوپیک (44%) و در گروه ترکمن نیز از نوع مزوپروسوپیک (38.4%) بود. نوع نادر شکل صورت در بالغین مذکر فارس بومی، هایپرلیتوپروسوپیک و هایپر اوری پروسوپیک (4%) و در گروه قومی ترکمن هایپر اوری پروسوپیک (8.6%) بود. میانگین اشاخص پروسوپیک در دو گروه قومی ذکر شده تفاوت آماری معنی داری نداشت.

    نتیجه گیری: این مطالعه علاوه بر مشخص کرن انواع (تیپ های) صورت در این منطقه، نشان داد تنوع شکل صورت در گروه های قومی به علت عامل ژنتیکی و وراثت، می تواند متنوع باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها