• بررسی فصل تولد در بیماران اسکیزوفرنی بستری شده در بیمارستان سینای شهر همدان از سال 1378 تا 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 595
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: میزان تولد بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی در جهان در زمستان و بهار 5% تا 8% بیشتر از میزان تولد در جمعیت کلی است که علل این پدیده ناشناخته است. مطالعه حاضر با هدف تعیین فصل تولد در بیماران اسکیزوفرنی انجام شد.

    روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی که به صورت مقطعی انجام شد، 654 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی که از سال 1378 تا 1383 در بیمارستان سینای شهر همدان بستری شده بودند و بیماری آنها بر اساس معیارهای تشخیصی dsm-iv تعیین شده بود، مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای بود که شامل سوالات مربوط به اطلاعات فردی بیمار و سوالات مرتبط با اهداف مطالعه بود. داده ها جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss (10) و با بکارگیری آمار توصیفی، استنباطی در سطح معنی داری p≤0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: 381 نفر از افراد مورد مطالعه مرد و 273 نفر زن بودند. بیشتر نمونه ها در فصل بهار (46.2%) و زمستان (31.8%) و کمترین آنها (7.6%) در فصل تابستان متولد شده بودند.

    نتیجه گیری: نتایح این مطالعه نشان دهنده تاثیر متغیرهای فصلی در ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی می باشد؛ به طوری که میزان ابتلا به بیماری در متولدین فصول بهار و زمستان بیشتر از تابستان و پاییز است. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها