• بررسی دانش و نگرش معلمین زن شهر رفسنجان در مورد پیشگیری از پوکی استخوان سال 1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 398
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: پوکی استخوان (استئوپروز) بیماری سیستم اسکلتی است که با کاهش توده استخوانی، تخریب ساختار استخوان، افزایش تردی و شکنندگی استخوان و افزایش خطر شکستگی آن همراه است و پیشگیری از آن یکی از موارد مورد بحث در سازمان بهداشت جهانی است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی دانش و نگرش معلمین زن شهر رفسنجان در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان انجام شد.

    روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، معلمان زن شهرستان رفسنجان به عنوان جامعه پژوهش انتخاب و نمونه پژوهش بر اساس مطالعه مقدماتی، 445 نفر برآورده گردید. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته ای که شامل سه بخش مشخصات فردی، 30 سوال مربوط به دانش و 18 سوال مربوط به نگرش در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان بود، استفاده شد. پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه، اطلاعا مناسب جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss و آزمون تی و آنالیز واریانس یک طرفه در سطح معنی داری p<0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: بیشتر افراد (24.1%) در محدوده سنی 36-40 سال بودند؛ 94.4% آنان متاهل بودند؛ سطح تحصیلات 55% لیسانس و فوق لیسانس بود؛ 53.7% آنان در مقطع دبیرستان و هنرستان تدریس می کردند؛ سابقه کار 40.9%، بین 11 تا 20 سال بود. نمره کل دانش 62% و نمره کل نگرش 82.17% بود. در مقایسه دانش معلمین با ویژگی های فردی، بین میانگین نمره کل دانش و مدرک تحصیلی (p=0.007) و منع کسب اطلاع در مورد پیشگیری از بیماری (p=0.001) اختلاف معنی داری وجود داشت. در مقایسه نگرش با ویژگی های فردی نیز بین میانگین نمره کل نگرش و مدرک تحصیلی، اختلاف معنی داری به دست آمد (p=0.04).

    نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که معلمان از آگاهی نه چندان مطلوب و نگرش مطلوبی در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان برخوردار بودند و موید نیاز بیشتر به آموزش در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان است و این موضوع از وظایف مراقبین بهداشتی می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها