• مقایسه ویژگی های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1393/06/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1393/06/30
    • تعداد بازدید: 474
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف و زمینه: توجه به عوامل موثر در تدریس اثربخش می تواند منجر به ارتقاء کیفیت آموزش، فرآیند یاددهی-یادگیری و ایجاد انگیزه یادگیری در دانشجویان گردد. لذا پژوهشی با هدف تعیین شاخص های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز طراحی و اجرا گردید.

    روش کار: در این پژوهش توصیفی-مقایسه ای، 75 نفر از دانشجویان پزشکی و 75 نفر از دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی مورد تایید قرار گرفت. داده ها با نرم افزار spss 16 و به کمک آزمون های آماری (تعیین درصد و آزمون کای دو) تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد که اولویت حیطه های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان به ترتیب؛ حیطه دانش پژوهش (54%)، روش تدریس (47%)، قدرت ارتباط (34%) و خصوصیات فردی (28%) بود. بین معدل و سن دانشجویان علوم پزشکی با دیدگاه آنان در مورد شاخص های تدریس ارتباط معنی داری وجود داشت (p=0.025). ولی ارتباط معنی داری بین جنس دانشجویان پزشکی با دیدگاه آنان در مورد شاخص تدریس مشاهده نگردید.

    نتیجه گیری: با توجه به نظرات دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی پیشنهاد می شود در برنامه های توانمندسازی مدرسین، تقویت مهارت ارتباط بین فردی همگام با مهارت های تدریس نوین مورد توجه قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها