همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی مخروط افکنه ها و ارزیابی زمین ساخت فعال در دامنه ی جنوبی بینالود

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1225
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     رشته کوه بینالود در ادامه رشته کوه البرز و در ناحیه شمال شرق ایران با روند شمال غرب- جنوب شرق قرار دارد. در دامنه های شمالی و جنوبی این ارتفاعات مخروط افکنه هایی قرار گرفته اند که با توجه به وضعیت زمین ساخت منطقه و عبور گسل هایی هم روند با این ارتفاعات مخروط افکنه هایی در این مناطق شکل گرفته اند.

    این پژوهش با بررسی مخروط افکنه های دامنه ی جنوبی بینالود، زمین ساخت فعال در این ناحیه را ارزیابی کرده و نحوه عملکرد گسل های فعال را در پیشانی این کوهستان بوسیله شاخص های مورفوتکتونیک محاسبه خواهد کرد.

    در این تحقیق تغییرات مخروط افکنه ها همچنین سازوکار راندگی گسل های دامنه ی جنوبی بینالود و خصوصاً فعالیت گسل شمال نیشابور بررسی گردیده است، تحلیل های کمی انجام شده بر روی مخروط افکنه ها همراه با مشاهدات صحرایی نشان می دهد فعالیت زمین ساختی در منطقه به طور مستقیم و غیرمستقیم بر شکل گیری مخروط افکنه ها مؤثر بوده است.

    محاسبه شاخص های مورفوتکتونیکی شامل سینوسیته پیشانی کوهستان (smf)، شاخصvf و شاخص af و همچنین ضریب مخروط گرایی و مشاهدات صحرایی در خصوص نهشته گذاری رسوبات ضخیم و درشت دانه در رأس مخروط افکنه ها که بیانگر میزان بالاآمدگی سریع و مداوم بخش کوهستان می باشد، افزون بر این بریدگی و عمیق شدن کانال های رأس مخروط افکنه ها و چند بخشی شدن مخروط افکنه ها و تشکیل مجرای کناری در مخروط ها و وجود تراس ها و پادگانه های آبرفتی در رأس آن ها فرضیات ما را در خصوص زمین ساخت فعال این ناحیه اثبات می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها