• بررسی شیوع عوارض بهداشتی در روستای قوپوز آذربایجان شرقی و ارتباط آن با سطح آرسنیک آب شرب

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 700
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: آرسنیکوزیس یکی از جدی ترین بیماری های زیست محیطی ناشی از ماده شیمیائی آرسنیک است که اغلب به واسطه مصرف آب آلوده به آرسنیک بروز می نماید. عوارض و ناراحتی های بهداشتی شامل کراتوزیس، پیگمنتاسیون و زخم های پوستی و انواع سرطان در انسان ها می باشد. در مطالعه حاضر با توجه به آلودگی گزارش شده در روستای قوپوز از توابع شهرستان هشترود، عوارض بهداشتی و تغییرات کروموزومی حاصل از مصرف آب آلوده به آرسنیک مورد بررسی قرار گرفت.

    روش کار: تحقیق یک مطالعه مقطعی است که با هدف تعیین شیوع عوارض کرومو زومی، پوستی (هیپر کراتوزیس و هیپر پیگمانتاسیون (و دیگر عوارض (فشار خون بالا ) حاصل از آرسنیک در آب روستای قوپوز به عنوان گروه در معرض خطر مواجهه انجام شد . در طی مطالعه 101 نفر در روستای قوپوز و 107 نفر در روستای مایان به عنوان روستای شاهد مورد مطالعه قرار گرفتند. معاینات پزشکی توسط پزشک آموزش دیده به عمل آمد . 46 نمونه خون جهت مطالعه کار یوتایپ تهیه شد. آنالیز فلزات سنگین آب با استفاده از روش  inductively coupled plasma(icp) به انجام رسید.

    نتایج: در روستای قوپوز آلودگی آب به آرسنیک مشاهده گردید به طوری که در آب چشمه های یوخاری بلاغ، لوله بلاغ و آب لوله کشی به ترتیب 7.7%، 49.8 و 25 برابر حداکثر مجاز استاندارد ملی بود. در روستای قوپوز میانگین سطح فشار خون سیستولیک (142-132:ci95%،137) طور کاملاً معنی داری بیشتر از همان مقدار در روستای مایان به عنوان گروه کنترل بود (114-99.9:ci95%،107). به همین ترتیب متوسط سطح فشار خون دیاستولیک نیز در روستای قوپوز (85-79:ci95%،82). به طور معنی داری بیشتر از میانگین مربوطه در روستای مایان (75-66:ci95%،71) بود. وقوع هیپرکراتوزیس در اثر مواجهه طولانی مدت با آرسنیک حدود 34 برابر بیشتر از گروه کنترل می باشد (0.001p< و 34=or) که این تفاوت در شدت وقوع ضایعه و همین طور محل ایجاد آن نیز از نظر آماری معنی دار بود. به طور مشابه ی وقوع پیگمانتاسیون نیز در اثر مواجهه طولانی مدت با آرسنیک به طور معنی داری در گروه مواجهه یافته افزایش یافته بود (0.007p< و 2.4=or) گسترش های کروموزومی به دست آمده، ناهنجاری شکاف کروماتیدی و قطعه کروموزومی را در گروه مواجهه یافته نشان داد که تفاوت موجود معنی دار بود (0.05p<).

    نتیجه گیری: وضعیت آب شرب روستای قوپوز از نظر آرسنیک و نیترات و ... مغایر با استاندارد ملی بود . مصرف آب آلوده به آرسنیک باعث شده تا افراد دچار ناراحتی های پوستی، فشار خون بالا و برخی اختلالات کروموزومی شوند . لازم است افراد متأثر شده از موضوع تحت درمان قرار گیرند و نظارت مستمر بر تأمین آب شرب سالم در روستا به عمل آید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها