• بررسی سرانجام بیماران ترومایی بستری در بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود با استفاده از متدولوژی triss

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 587
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: ثبت حوادث و آسیب ها، اطلاعات مناسبی را جهت پایش و بررسی سیستم مراقبتی در دسترس ما قرار می دهد. این اطلاعات بر مبنای معیار نمره دهی شدت آسیب و تروما (triss) جمع آوری می شود. معیار اندازه گیری شدت صدمات (iss) یک معیار آناتومیک است که در آن ضایعات موجود در قسمت های مختلف بدن بر اساس تقسیم بندی aisنمره دهی شده و از آن به همراه معیار تعدیل شده تروما (rts) برای بررسی احتمال بقاء بیماران ترومایی استفاده می شو د. معیار rts براساس سه شاخص معیار اغمای گلاسکو gcs، فشار خون سیستولیک و تعد اد تنفس بیماران، احتمال بقاء آنان را در بدو ورود برآورد می کند. در این مطالعه هدف بررسی سرانجام بیماران ترومایی با استفاده از معیار کمی trissو مقایسه آن با بقاء مشاهده شده در بیماران و ارزیابی کیفیت خدمات درمانی و مقایسه آن با داده های mtos آمریکا است.

    روش کار: در این مطالعه تعداد 220 بیمار ترومایی بستری در بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود طی سال 1383 و 6 ماه اول سال 1384 مورد بررسی قرار گرفته است. فشار خون سیستولیک، gcs و تعداد تنفس بیمار در بدو ورود به بیمارستان، شدت صدمات بر اساس شرح عمل، سی تی اسکن مغز و اندام ها، سونوگرافی بیمار توسط متخصص مربوطه از پرونده بیماران اخذ و با استفاده از نرم افزار triss احتمال بقاء برای بیماران محاسبه شده است. برای مقایسه احتمال بقاء از آماره z,w استفاده شده است.

    نتایج: از 220 بیمار ترومایی تحت مطالعه، 174 نفر مرد (79.1%) و 46 نفر زن (20.9%) بوده اند  که میانگین سنی آن ها به ترتیب 30.2 و 40.2 سال بود.  9.1% از  بیماران با ترومای  نافذ،  مراجعه کرده بودند و 66.4%  از کل  بیماران  در  بخش icu بستری شده  بودند. حوادث  رانندگی (80%) از شایعترین علل تروما است. در این مطالعه 47 مورد مرگ بدنبال تروما اتفاق افتاده است که از این موارد بر اساس معیار های triss فقط 35 مورد مرگ قابل انتظار بوده است و تعداد مر گ های قابل پیش بینی برابر با 38 مورد است و احتمال بقاء در کل  بیماران 82.7% (احتمال مرگ 17.3%) برآورده شد.  آماره w برابر 4- و آماره z برابر 0.11 محاسبه شده است.

    نتیجه گیری: نتایج نشان می دهند که نسبت به مطالعه mtos4 مورد مرگ به ازای هر 100 بیمار ترومایی در این مرکز بیشتر اتفاق می افتد. ولی نتایج با مطالعه مذکور تفاوت معناداری را نشان نمی دهند. با توجه به لزوم ارزیابی مناسب خدمات درمانی، ارزیابی کمی خدمات می تواند معیار مناسبی برای مقایسه و ارزیابی خدمات قبل، درون و بین بیمارستانی باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها