• بررسی میزان شیوع باکتریوری بدون علامت در دانش آموزان دختر دبستانی یکی از شهر ک های اطراف تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 416
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: عفونت ادراری (uti) شایع ترین عفونت بعد از عفونت تنفسی در کودکان محسوب می شود که متاسفانه در بسیاری از موارد بدون علائم واضح بالینی است. به همین منظور این مطالعه با هدف تعیین میزان شیوع عفونت ادراری بدون علامت در دختران دبستانی یکی از شهر کهای اطراف تهران انجام شده است.

    روش کار: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، کلیه دانش آموزان دختر ابتدایی 6 تا 11 سال (1216=(n مدارس شهرک مورد مطالعه با استفاده از نوار ادراری dipstick مورد بررسی قرار گرفتند و برای افراد دارای ph ادراری بالاتر از 7 یا نیتریت مثبت بعنوان موارد مشکوک به uti، کشت ادراری انجام شد و توسط متخصص اورولوژی علائم بالینی موارد کشت مثبت بررسی و نهایتاً افراد مبتلا ولی بدون علائم ادراری مشخص گردیدند.

    نتایج: از بین 67 دانش آموز مشکوک به uti، تعداد 14 مورد (یعنی 1.15% از 1216 دانش آموز) به عفونت ادراری مبتلا بودند که با توجه به علائم بالینی عفونت ادراری، فقط 35.72% از افرادمبتلا به uti دارای حداقل یکی از علائم عفونت ادراری بودند و اکثر افراد یعنی 64.28% از افراد، دارای عفونت ادراری بدون علامت بودند که این میزان به نسبت کل جامعه بررسی شده 0.74 % است.

    نتیجه گیری: با توجه به احتمال عود مجدد و عوارض احتمالی بدنبال عفونت ادراری بدون علامت، انجام غربال گری با روش سریع و کم هزینه dipstick، به منظور ارتقاء سطح سلامت عمومی بخصوص کودکان دبستانی کاملاً ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها