• مطالعه مورد شاهدی عوامل موثر بر سزارین و روند ده ساله فراوانی آن در شهرستان دامغان، 86-1377

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 421
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف:  روند فزاینده شیوع سزارین در دهه های اخیر، توجه به تمام ابعاد پزشکی، روان شناختی و اجتماعی آن را گوشزد می نماید. بررسی حاضر به منظور تعیین روند ده ساله فراوانی نسبی سزارین طی سال های 1377 لغایت 1386 در شهرستان دامغان و ارزیابی نقش برخی از عوامل در انتخاب این روش به مورد اجرا در آمده است.

    روش کار: با مراجعه به بایگانی تنها زایشگاه دامغان داده های مربوط به زایمان های انجام شده به تفکیک نوع زایمان و ماه سال در فرم مخصوص مطالعه ثبت گردید. برای تعیین نقش عوامل از یک مطالعه مورد شاهدی روی 120 مادر با زایمان سزارین (مورد) و 90 مادر با زایمان طبیعی (شاهد) استفاده شد. آنالیز داده ها با نرم افزار spss انجام شد.

     نتایج: در مجموع 51.7 درصد زایمان ها به روش سزارین بوده است. روند فزاینده سزارین در طی سال های 78 تا 82 قابل توجه است. میانگین سنگی، سطح تحصیلات، اشتغال، تعداد زایمان، شغل همسر، تعداد فرزندان و محل سکونت مادران در دو گروه اختلاف معنی داری را نشان نداد. از بین عوامل اجتماعی مورد نظر، تحصیلات دیپلم و بالاتر مادر، توصیه همسر و خانواده همسر و مادر و خانواده زن ارتباط معنی داری با سزارین داشته است (0.05(p<.

    نتیجه گیری: با توجه به این که تنها زایشگاه دامغان دولتی است، درصد بالای سزارین در آن لازم است مورد توجه قرار گیرد. نقش خانواده در توصیه به انجام زایمان طبیعی نکته قابل ملاحظه ای است که با آموزش های بیشتر می توان به گسترش زایمان طبیعی نائل آمد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها