• عوامل میکروبی عفونت های ملتحمه بیماران بستری در مرکز پزشکی کودکان تبریز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 424
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: ملتحمه یک غشای مخاطی است که سطح داخلی پلک ها و سطح خارجی کره چشم را می پوشاند. ورم ملتحمه گروه متنوعی از بیماری های عفونی و غیرعفونی را تشکیل می دهد. عفونت ملتحمه باکتریایی از شایع ترین عفونت های چشم محسوب می شود. هدف از انجام این پژوهش تعیین عوامل باکتریایی عفونت های چشم در کودکان بستری در مرکز پزشکی کودکان تبریز بوده است.

    روش کار:این مطالعه توصیفی از فروردین 1381 لغایت اسفند 1382 بر روی 148 بیماری که در طی بستری در بیمارستان کودکان دچار ترشح چرکی چشم شدند، انجام شد. از ترشح چرکی ملتحمه نمونه برداری بعمل آمد و در محیط های مناسب کشت داده شد. آنتی بیوگرام سوش های جدا شده طبق روش دیسک دیفیوژن انجام گردید. نتایج با استفاده از آمار توصیفی و نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: ارگانیزم های جدا شده به ترتیب شیوع شامل پزودوموناس آئروژینوزا (40)، استافیلوکوک اورئوس (26)،کلبسیلا پنومونیا (20)، استافیلوکوک کواگولاز منفی (18)، انتروباکتر (12)، اشریشیاکولی (10)، سراشیا مارسنس (6)، آسینتوباکتر (4)، استرپتوکوک گروه آ (4) بودند. این باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک های سیپروفلوگزاسین، کلرامفنیکل، جنتامایسین و کوتریموکسازول به ترتیب در 37، 52، 70 و 71 درصد موارد مقاوم بودند.

    نتیجه گیری: شیوع عفونت های باکتریایی ملتحمه کودکان در منابع مختلف 40-20 درصد گزارش شده است اما در این مطالعه 94.5% بود. با توجه به اهمیت عفونت های ملتحمه در بیمارستان و احتمال انتقال عفونت های مقاوم به جامعه، باید تدابیری برای کاهش این عفونت ها اندیشیده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها