• شیوع انفارکتوس میوکارد بدون صعود قطعه st در بیماران با تشخیص اولیه آنژین صدری ناپایدار بستری در بیمارستان بوعلی اردبیل، 1381

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 440
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بیماری های عروق کرونری قلب از مهمترین علل مرگ و میر در کشورهای صنعتی و در کشور ایران است. انفارکتوس میوکارد و آنژین صدری ناپایدار جزو سندرم های بالینی درگیری عروق کرونری قلب هستند. با این تفاوت که مرگ و میر ناشی از انفارکتوس میوکارد بیشتر از آنژین صدری ناپایدار است و مراقبت دقیق تر و بیش تری نیاز دارد. افتراق سریع وتشخیص به موقع بیماران دچار انفارکتوس میوکارد از بیماران دچار آنژین صدری ناپایدار نقش بسیار مهمی در درمان موثر و بهبود پیش آگهی در این بیماران دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع انفارکتوس میوکارد بدون صعود قطعه st در بیماران بستری با تشخیص اولیه آنژین صدری ناپایدار انجام شد.

    روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در بیماران بستری با تشخیص اولیه (unstable angina) u/a در بیمارستان بوعلی اردبیل طی سال های 1381-1380 انجام شد. اطلاعات مورد نیاز به وسیله پرسشنامه (شامل مشخصات دموگرافیک بیماران، علایم بالینی، تغییرات ecg و آزمایشگاهی)جمع آوری شد. داده ها توسط نرم افزار آماری spss تجزیه و تحلیل شد و جهت آنالیز از آمار توصیفی و تحلیلی استفاده گردید.

    یافته ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه 61 سال و شیوع (non-st elevated myocardial infarction) nstemiدر بیماران با تشخیص اولیه آنژین صدری ناپایدار 23 نفر (22.1%) بود. میانگین سن بیماران nstemi 60.5 سال و شیوع آن در مردان بیشتر از زنان بود (69.9% در مقابل 30.4%). شایع ترین تغییر ecg در یبماران nstemi موج t معکوس و نزول قطعه st (78.3%) و در بیماران u/a موج t معکوس (60.5%) بود. این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار بود (0.001p<). 64.7% بیماران nstemi و 27.4% بیماران u/a، درد سینه فوق العاده شدیدی داشتند (0.004p<).

    نتیجه گیری: حدود یک پنجم بیمارانی که با u/a بستری می شوند nstemi دارند و تغییرات ecg به صورت نزول st همراه با موج t منفی در این بیماران شایع تر از بیماران با u/a می باشد و شدت علایم بالینی و عوارض نیز شدیدتر از u/a است. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها