• بررسی حجم غده تیروئید بوسیله اولتراسونوگرافی و ارتباط آن با سطح ید ادرار دانش آموزان پسر 15-12 ساله مقطع راهنمایی شهرستان تبریز در سال 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 403
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

     

    زمینه و هدف: شیوع گواتر در کودکان سنین مدرسه یک شاخص مهم برای اختلالات ناشی از کمبود ید در جامعه است و شیوع بیش از 5% آن نشانگر یک مشکل بهداشتی عمومی می باشد. در مناطق با idd خفیف تا متوسط اندازه گیری حجم غده تیروئید بوسیله اولتراسونوگرافی به روش مشاهده و لمس ترجیح داده شده است. مطالعه حاضر، با توجه به اهمیت موضوع، کوهستانی بودن منطقه و عدم استفاده از این رورش برای تعیین شیوع گواتر در استان آذربایجان شرقی طراحی شد.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی حجم غده تیروئید 230 دانش آموز پسر15-12 ساله شهرستان تبریز توسط دستگاه اولتراسونوگرافی پرتابل اندازه گیری شد و هم چنین غلظت ید ادرار نیز بوسیله روش (sandell-kolthoff reaction) a تعیین شد.

    یافته ها: میانگین حجم غده تیروئید در افراد مورد بررسی ml 2.21± 8.12 بود و شیوع گواتر با توجه به آخرین استانداردهای ارائه شده ایران و who/nhd بر حسب سن 51.7% و بر حسب سطح بدن 81.1% تعیین شد. نتایج نشان داد که میانه ید ادرار نمونه های مورد بررسی 15/2μg/dl و شیوع کمبود ید 29.1% بود. رابطه معنی داری بین ید ادرار و حجم غده تیروئید مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: حجم بالای غده تیروئید دانش آموزان شهرستان تبریز به احتمال زیاد به علت کمبود ید دریافتی در سال های اول زندگی این افراد است. نقش کمبود دریافت مواد غذایی غنی از ید، مصرف گواتروژن ها و اثر شرایط اقلیمی منطقه را بر حجم غده تیروئید در دانش آموزان تبریزی نباید نادیده گرفت. انجام مطالعات بیشتر جهت تعیین یک مرجع منطقه ای برای حجم غده تیروئید و اطمینان از مصرف نمک های یددار ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها