• اثر انجماد شیشه ای بر بقای پس از انجماد و ناهنجاری های کروموزومی جنین های هشت سلولی موش سفید آزمایشگاهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 583
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تلاش هایی برای نگهداری جنین هایی که در روش کمک باروری (art) تولید می شوند در حالت انجماد صورت گرفته است. در عین حال هنوز استفاده از جنین های منجمد شده به دلیل مشکلات تکنیکی به صورت متداول مورد استفاده قرار نمی گیرد و از این رو ضرورت بررسی بیشتر در مورد روش های انجماد و تاثیر انجماد بر ساختار و بقای سلول حایز اهمیت است. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر انجماد بر میزان بقای جنین ها و ناهنجاری های کروموزومی در زمان های مختلف پس از انجماد بوده است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی از جنین های 8 سلولی استفاده شد که به روش فلاشینگ از وش های گونه nmri، پس از گذشت سه روز از زمان کوپل شدن به دست آمد. جنین ها در محلول انجماد حاوی اتیلن گلیکول به نی انجماد منتقل و در ازت مایع نگهداری شدند. پس از گذشت زمان زمان موردنظر- یک تا سی روز- جنین ها از حالت انجماد خارج و میزان بقا و ناهنجاری های کروموزومی آن ها مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج مبین تاثیر منفی انجماد بر بقاء جنین ها می باشد به گونه ای که بقای جنین های گروه شاهد از 98.3% به 79.2% در مدت یک ماه پس از انجماد کاهش یافت. تاثیر سوءزمان انجماد بر ساختار کروموزومی جنین ها برای همه زمان های درنظر گرفته شده به طور معنی داری مشاهده شده است (0.01(p<.

    نتیجه گیری: کاهش بقا و بروز ناهنجاری های کروموزومی در جنین های منجمد شده می تواند ناشی از صدمه بر دوک تقسیم، ارگانل های سیتوپلاسمی و یا اسکلت سلولی باشد که در نتیجه، انجماد غیریکنواخت اندام های درون سلولی ایجاد می شود. این تغییرات عموماً به آنیوپلوییدی کروموزومی و نهایتاً مرگ سلولی منجر می شود. این مشاهده ممکن است برای جنین های انسان نیز صادق باشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها