• بررسی اختلال دید رنگی اکتسابی در کارگران مواجهه یافته با مخلوط حلال های آلی در یک کارخانه خودروسازی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 542
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: حلال های آلی کاربرد وسیعی در صنایع دارند. مواجهه شغلی با حلال های آلی می تواند باعث اختلال در سیستم عصبی شود. از آن جایی که اختلال در دید رنگی یک شاخص حساس و اولیه در اختلالات سیستم عصبی محسوب می شود، مطالعه حاضر به منظور بررسی تاثیر مواجهه مزمن شغلی با مخلوط حلال های آلی بر روی دید رنگی طراحی شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی در سال 1387 در یک کارخانه خودروسازی انجام شد. گروه مواجهه، کارگران شاغل در سالن رنگ این کارخانه و گروه غیرمواجهه کارگران شاغل در سالن مونتاژ همان کارخانه بودند. ابتدا پرسش نامه ای حاوی اطلاعات مورد نیاز برای کلیه کارگران تحت بررسی تکمیل شد و پس از لحازظ کردن معیارهای خروج، 157 کارگر گروه مواجهه با 174 کارگر گروه غیرمواجهه از نظر وضعیت دید رنگی و با استفاده از آزمون آماری مجذور کای با یکدیگر مقایسه شدند.

    یافته ها: اختلال اکتسابی دید رنگی در گروه مواجهه 43% و در گروه غیرمواجهه 3.45% بود. میزان اختلال اکتسابی دید رنگی در گروه مواجهه از نظر آماری به طور معنی داری از گروه غیرمواجهه بالاتر بود (0.001p<) (52.57-9.16=ci، 21.95=(or. میانگین شاخص اختلال دید رنگی در گروه مواجهه به طور معنی داری نسبت به گروه غیرمواجهه بیشتر بود (1.32 در مقابل 1.02و 0.001p<). نتایج تجزیه و تحلیل آماری رگرسیون لوجستیک نشان داد بین شاخص اختلال دید رنگی و مواجهه مزمن با مخلوط حلال های آلی ارتباط معنی داری و جود دارد (0.001p<).

    نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد مواجهه مزمن شغلی با مقادیر بیش از حد مجاز مخلوط حلال های آلی می تواند باعث بروز اختلال اکتسابی دید رنگی شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها