• تاثیر تمرینات ورزشی بر توانایی انجام فعالیت های روزمره زندگی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مراجعه کننده به انجمن مولتیپل اسکلروزیس ایران در سال 81-1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 392
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: بیماری مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری دمیلینه کننده سیستم عصبی مرکزی است که منجر به اختلال در سیستم حرکتی و افزایش علایم خستگی شده و فعالیت های روزانه رامتاثر می سازد. گرچه ورزش به بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس توصیه می گردد، ولی اثر آن بر فعالیت های زندگی روزانه هنوز به اثبات نرسیده است. پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر تمرینات ورزشی بر توانایی انجام فعالیت های زندگی روزانه مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مراجعه کننده به انجمن مولتیپل اسکلروزیس ایران در سال 81-1380 صورت گرفت.

    مواد و روش ها: در این مطالعه که به صورت کارآزمائی بالینی و یک گروهی انجام گرفت 28 بیمار دارای مشخصات خاص واحدهای مورد پژوهش به صورت تدریجی و با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی و در دسترس انتخاب شدند. سپس پرسش نامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک، اطلاعات مربوط به بیماری، اطلاعات در زمینه توانایی انجام فعالیت های زندگی روزانه و شدت خستگی، توسط هر نمونه تکمیل گردید. پس از آن یک دوره 8 هفته ای تمرینات ورزشی انجام شد که شامل 4 مرحله گرم کننده، دو تفریحی، هوازی سوئدی و خنک کننده بود. در خاتمه دوره مجدداً، آن بخش پرسش نامه که توانایی انجام فعالیت های زندگی روزانه و شدت خستگی را بررسی می نمود، تکمیل گردید.

    یافته ها: نمونه ها همگی زن بودند و در گروه سنی 20 تا 45 سال قرار داشتند و میانگین سنی آن ها 29.57 سال بود.57.1% متاهل بودند، 64.4% تحصیلات بالاتر از دیپلم داشتند، 75% خانه دار بودند. طول مدت ابتلا به بیماری در 46.4% بین 5 تا 8 سال بود. اولین علامت بیماری در 50% بیماران اختلال بینایی مطرح گردیدو 64.3% از بیماران خستگی را مهم ترین مشکل ناتوان کننده بیماری اعلام کردند. 57.1% از بیماران دارای وضعیت گسترش ناتوانی بین صفر تا3 بودند. نتایج نشان داد که تمرینات ورزشی بر فعالیت های پایه و مفید زندگی روزانه با 0.0001p< تاثیر مثبت داشت. خستگی به طور قابل ملاحظه ای در این بیماران کاهش یافت (0.008(p= و تنها سن و وضعیت تاهل با فعالیت پایه و مفید زندگی روزانه ارتباط معنادار داشت.

    نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که ورزش منجر به بهبود فعالیت های زندگی روزانه می شود. این یافته ها نشان داد بیمارانی که به طور منظم در فعالیت های ورزشی هوازی شرکت می کردند به اثرات مفید ورزش دست یافتند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها