• بررسی وضعیت عفونت نهفته هپاتیت b در بیماران تالاسمی آلوده به هپاتیت c استان کرمان در سال 1386

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 418
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بیماران مبتلا به تالاسمی به علت دریافت خون به طور مستمر در معرض ابتلا به بیماری های عفونی منتقله از طریق خون مثل هپاتیت c,b می باشند. هدف از این مطالعه بررسی میزان شیوع عفونت نهفته هپاتیت b و شاخص های آن در بیماران مبتلا به تالاسمی آلوده به ویروس هپاتیت c بود.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی، در طی ماه های فروردین تا شهریور 1387 از دو مرکز شهرستان های کرمان و رفسنجان تعداد 60 نفر بیمار مبتلا به تالاسمی از نظر آلودگی به ویروس هپاتیت c با روش reverse transcription-pcr مورد بررسی قرار گرفتند. سپس موارد آلوده به ویروس هپاتیت c، از نظر آلودگی به ویروس هپاتیت b با روش pcr و میزان hbsag، anti-hbc و anti-hbc بیماران باروش الیزا بررسی شد.

    یافته ها: مطالعه حاضر نشان داد که 27 نفر از افراد مورد مطالعه (45%)، آلوده به hcv بودند، اما هیچ گونه آلودگی به hbv در افراد آلوده به hcv مشاهده نشد. نتایج این مطالعه هم چنین نشان داد که 9 نفر (33%) از افراد آلوده به hcv از نظر anti-hbc و 11 نفر (40.7%) از نظر anti-hbc مثبت بودند.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که شیوع عفونت نهفته هپاتیت (occult hepatities b infection) b در بیماران مورد مطالعه (برخلاف آلودگی به hcv) بسیار پایین است. این حالت می تواند احتمالاً به علت اثر مهاری hcv بر سیستم ترجمه سلول میزبان و متعاقباً hbv باشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها