• میزان خونی و ارتباط هورمون لپتین با fsh, lh در بیماران سندرم تخمدان پلی کیستیک و افراد طبیعی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 596
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: بیماران با سندرم تخمدان پلیکیستیک (pcos) دارای میزان بالای خونی هورمون lh هستند. این بیماران معمولاً چاق هستند و میزان هورمون لپتین در خون آن ها بالا است .دلیل اینکه چاقی یا افزایش هورمون لپتین در خون در بیماران با سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث تغییر سیستم هیپوتالاموس - هیپوفیز میگردد، کاملاًمشخص نیست. لذا در این مطالعه ترشح هورمون لپتیتن، lh, fsh در بیماران سندرم تخمدان پلیکیستیک در مقایسه با گروه سالم مورد مطالعه قرار گرفت.

    روش بررسی: دو گروه 27 نفری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و زنان نرمال (افراد غیر مبتلا به سندرم تخمدان پلیکیستیک) وارد مطالعه شدند .دو گروه کنترل و مورد از نظر میانگین سن (40-18 سال) با هم تطابق داشتند .خون ناشتا از افراد گرفته شد، پس از جدا کردن سرم در c800- فریز شد و جهت آزمایش های لپتین، lh, fsh و انسولین مورد استفاده قرار گرفت.

    نتایج: میزان هورمون لپتین، انسولین و گلوکز در گروه های مورد و کنترل اختلاف معنی داری بود (0.05(p<. میزان لپتین در گروه با bmi>25 بیشتر از گروه bmi<25 بود (0.05p<). و نیز میزان lh در گروه مورد، نسبت به گروه کنترل بطور معنیداری بالا بود (0.05p<).

    نتیجه گیری: بنظر می رسد در بیماران سندرم تخمدان پلیکیستیک افزایش هورمون lh با افزایش هورمون لپتین و مقاومت به انسولین ارتباط داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها