• بررسی میزان شیوع سرولوژیک هپاتیت e در شهر خرم آباد در سال 1388

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 597
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: هپاتیت e نوع بیماری عفونی ویروسی است که کبد را درگیر می کند و می تواند از یک عفونت ساده بدون علامت تا یک بیماری برق آسا و کشنده بخصوص در زنان باردار، متغیر باشد .شیوع hev در کشورهای در حال توسعه بین 35-10 درصد و ایران جزء مناطق اندمیک می باشد. لذا با توجه به اهمیت شیوع  hevو عد م مطالعه در این زمینه در لرستان و سابقه اپیدمی در استان های همجوار، این مطالعه انجام شد.

    روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع بررسی مقطعی بوده که در سال 1388 انجام گرفت .نمونه گیری به صورت چند مرحله ای انجام شد و از 19 مرکز بهداشتی شهر خرم آباد 400 نفر انتخاب شدند و پس از اخذ رضایت کتبی و تکمیل پرسشنامه، با استفاده از تست الیزا وضعیت آلودگی مشخص و نتایج مورد تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: از 400 نفر شرکت کننده ، 31 نفر؛ hev مثبت بودند که برابر با شیوع 7.8 درصد می باشد. میانگین سنی افراد hev مثبت؛ 49.7 سال و بالاتر از افراد hev منفی بود (34.8 سال) هم چنین بیش ترین میزان شیوع در گروه سنی 59-40 سال بود (61.2 درصد) (4%) 16 نفر سابقه تزریق خون داشتند که 3 نفر از آن ها، hev مثبت بودند ولی ارتباط معناداری بین آن ها مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: با توجه به شیوع به دست آمده (7.8 درصد) شهر خرم آباد از نظر آلودگی به hev، اندمیک می باشد. لذا توصیه می شود که بیماران هپاتیتی استان به طور روتین از نظر hev بررسی گردند که در این بررسی زنان باردار می بایست مدنظر قرار گیرند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها