• اثر مصرف خوراکی خارخاسک بر میزان گلوکز و لیپیدهای سرم در موش صحرایی دیابتی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 454
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: در بررسی حاضر اثر مصرف گیاه خارخاسک بر میزان گلوکز و چربی های سرم در مدل تجربی دیابت قندی مورد بررسی قرار گرفت.

    روش بررسی: موش های صحرایی ماده به پنج گروه کنترل، کنترل تحت درمان با خارخاسک، دیابتی، دیابتی تحت درمان با گیاه و تحت درمان با گلیبن کلامید تقسیم بندی شدند .برای دیابتی کردن موش ها از استرپتوزوتوسین به میزان 60 میلی گرم بر کیلوگرم استفاده شد. دو گروه تحت درمان با گیاه نیز پودر این گیاه مخلوط شده با غذای استاندارد موش را با نسبت وزنی 6.25% دریافت نمودند. میزان گلوکز و لیپیدهای سرم قبل از بررسی و در هفته های 3 و 6 پس از بررسی تعیین گردید.

    نتایج: میزان گلوکز سرم در گروه دیابتی تحت درمان با گیاه در هفته های 3 و 6 بطور معنی دار کمتر از گروه دیابتی بود (به ترتیب 0.01p< و 0.005p<). بعلاوه، سطح کلسترول توتال، تری گلیسیرید و کلسترول ldl در هفته 6 در گروه دیابتی تحت درمان با گیاه کاهش معنی دار در مقایسه با گروه دیابتی نشان داد (0.05p<) و درمان موش های دیابتی با گیاه پس از 6 هفته موجب تغییر معنی دار میزان کلسترول hdl در مقایسه با گروه دیابتی درمان نشده نگردید.

    نتیجه گیری: مصرف خوراکی خارخاسک در مدل تجربی دیابت قندی دارای اثر آنتی هیپرگلیسمیک بوده و در دراز مدت موجب تغییر سودمند در سطح کلسترول توتال، تریگلیسیرید و کلسترول ldl شده و بر سطح کلسترول hdl در موش های صحرائی دیابتی تاثیری ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها