• تعیین میزان حدود طبیعی آلانین آمینوترانسفرازدر افراد سالم شهر یزد و ارتباط آن با فاکتورهای دموگرافیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 332
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: آلانین آمینوترانسفراز (alt) یکی از آنزیم های مهم هپاتوسیت ها است که افزایش آن، نشانه ای از نکروز و آسیب سلول کبدی است و در تشخیص بیماری های کبدی اهمیت زیادی دارد. اخیراَ حدود پذیرفته شده قبلی iu/dl)/40) مورد شک قرار گرفته و با توجه به جنس، سن، قد و وزن، برای آن حدود طبیعی جدید تعریف می شود. هدف از انجام این مطالعه، تعیین میزان آلانین آمینوترانسفراز در پلاسمای افراد سالم شهر یزد و همچنین تعیین ارتباط آن با سن ، جنس، قد، وزن، سطح قند خون ناشتا، تر یگلیسرید و کلسترول بود.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تعداد 565 نمونه که به صورت تصادفی با الگوی طبقه ای از مردم ساکن شهر یزد از مهرماه 87 تا خرداد ماه 88 انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند .پس از 12 ساعت ناشتا، نمونه های خون وریدی هر فرد گرفته شد و سطح گلوکز، تری گلیسرید، کلسترول و آلانین آمینوترانسفراز پلاسما به روش آنزیمی با کیت (پارس آزمون (pars azmon kit iran سنجیده شد.

    نتایج: حدود 95% alt در کل نمونه iu/dl 48 بود که در نمونه های سالم با bmi و کلسترول طبیعی iu/dl 35.6 برای مردان و برای زنان iu/dl 31.2 به دست آمد.

    نتیجه گیری: در این بررسی، سطح alt با سن، جنس، سطح fbs و کلسترول ارتباط داشت ولی با تری گلیسرید ارتباط معنی داری دیده نشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها