• فعالیت فسفاتازهای مایع فولیکولی و همبستگی آن ها با سطح سرمی هورمون های استروئیدی و گنادوتروپین ها

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 366
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: با توجه به اینکه فیزیولوژی تخمدان با تغییرات هورمونی و بیوشیمیایی مایع فولیکلولی مرتبط است هدف از این بررسی ارتباط فاکتور سن و تعداد فولیکول و نیز سطوح هورمون های fsh, lh سرمی با میزان فعالیت آنزیم های اسید (acp)و آلکالین فسفاتاز (alp) مایع فولیکولی در زنان تحت درمان پروتکل تحریک تخمک گذاری می باشد .

    روش بررسی: پس از جمع آوری نمونه های مایع فولیکولی در 19 خانم تحت درمان نازایی و محاسبه تعداد فولیکول ها به منظور محاسبه فعالیت مخصوص آنزیم های آلکالین و اسید فسفاتاز ابتدا مقدار پروتئین کل مایع سنجیده شد و سپس میزان فعالیت آنزیم محاسبه و بعد نسبت فعالیت بر مقدار پروتئین به عنوان شاخص فعالیت آنزیم در نظر گرفته شد. به منظور بررسی هورمون های پروژسترون، استرادیول، fsh, lh در صبح روز puncture نمونه های سرمی افراد تهیه شد و مقادیر هورمون ها تعیین شد. با استفاده از آنالیز نا پارامتری ارتباط بین فاکتورهای مختلف با سطح فعالیت آنزیم های alp,  acp بررسی شد.

    نتایج: نتایج این تحقیق نشان داد که alp فقط با سطح هورمون های پروژسترون ارتباط دارد (0.001(p= و با دیگر فاکتورها ارتباط ندارد اما acp هم با تعداد فولیکول ها (0.01(p= و هم با سطح هورمون های استرادیول و پروژسترون ارتباط دارد (0.05(p= اما با سن بیمار و نیز سطوح هورمون های دیگر ارتباط ندارد.

    نتیجه گیری: آنزیم acp مایع فولیکولی بیشتر متأثر از هورمون های تخمدانی است و تغییرات این آنزیم احتمالا می تواند باعث تغییر در ریز محیط فولیکولی و بالتبع تکوین تخمک ها بشود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها