• بررسی اثرکورتیکواستروئیدها در درمان روتین آبسه پری تونسیلر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 378
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: درمان آبسه پری تونسیلر به عنوان یک عفونت شایع در سر و گردن در بسیاری از جنبه ها، به خصوص استفاده از کورتیکواستروئیدها مورد بحث و اختلاف نظر است .در بررسی متون، استفاده از کورتیکواستروئیدها در درمان این آبسه رو به افزایش است و اثرات مفیدی از آن ذکر شده است .ولی مطالعه هایی که به صورت مقایسه ای و کنترل شده این اثر را مورد بررسی قرار داده اند کافی به نظر نمی رسد. این مطالعه اثرات کورتیکواستروئید در درمان جانبی آبسه پری تونسیلر به صورت کارآزمایی بالینی بررسی شده است.

    روش بررسی: این مطالعه کار آزمایی بالینی روی 50 بیمار در دو گروه استروئید و پلاسبو انجام شد. همه بیماران بستری شده و آنتی بیوتیک دریافت کردند و تخلیه آبسه به روش یکسانی انجام شد گروهها فقط از نظر دریافت استروئید یا پلاسبو با هم متفاوت بودند. اطلاعات جمع آوری شده شامل مشخصات، علایم و سیر بیماری و عوارض، در پرسشنامه تهیه شده برای هر بیمار تکمیل شد و با استفاده از نرم افزار spss و تست های آماری t- test, chi-square آنالیز شد.

    نتایج: درصد قطع تب در 12 ساعت بعد از شروع درمان و متوسط زمان توانایی بلع غیر دردناک در دو گروه استروئید و پلاسبو 100% در مقابل 84% و 9 ساعت در مقابل 15 ساعت بود (0.04(p=. درصد میزان بهبودی تریسموس در زمان های مختلف برای گروه استروئید بیشتر و تعداد روزهای بستری 3 روز برای گروه استروئید در مقابل 4 روز برای گروه پلاسبو بود (0.05(p>. عوارض در گروه استروئید کمتر و عود آبسه پریتونسیلر یک مورد در گروه استروئید در مقایسه با 5 مورد در گروه پلاسبو بود (0.09(p=.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد استفاده از کورتیکواستروئید در درمان جانبی آبسه پری تونسیلر مؤثر و بدون عارضه مهمی باشد .بنابراین براساس این مطالعه استفاده از کورتیکواستروئید در درمان جانبی آبسه پریتونسیلر میتواند به طور اساسی مد نظر قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها